Anne Berner: Kilpailu rautateillä laskee lippujen hintoja

Liikenne- ja viestintäministerin mukaan kilpailun avaamisen perusteena on yhteiskunnan kokonaisetu, joka näkyy muun muassa edullisempina lippuina ja parempana palveluna.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) mukaan henkilöliikenteen kilpailun avaamisen tavoitteena on lisätä henkilö- ja tavarakuljetuspalvelujen tarjontaa sekä edistää lippujen hintakilpailua. Berner kirjoittaa asiasta blogissaan.

Kilpailun avaaminen ei ole hänen mukaansa itseisarvo, vaan sen tarkoituksena on lisätä matkustajamääriä.

MAINOS - SISÄLTÖ JATKUU ALLA

– Koko rautatieala hyötyy tästä: alan työllisyys kasvaa ja jaettava ”kakku” laajenee, mikä luo hyvinvointia koko yhteiskuntaan.

Bernerin mukaan samantapainen kehityskulku on käyty myös muualla liikennemarkkinoilla, kuten linja-auto- ja lentoliikenteessä, jotka ovat jo voimakkaasti kilpailtuja toimialoja.

– Kilpailun kautta saamme rautatiemarkkinoille uutta yritystoimintaa ja uudenlaista dynamiikkaa, mistä hyötyy koko yhteiskunta. Matkustajille tämä tuo uusia ja monipuolisia palveluja. Asiakastyytyväisyys ja innovatiivisuus ovat myös tulevissa sopimuksissa huomioitavia asioita.

– Mitä tehokkaammin kilpailu toimii, sitä vähemmän yrityksille jää voittoa. Kilpailluilta markkinoilta löytyy esimerkkejä VR:ää suuremmista ja pienemmistä liikevoittoprosenteista.

Bernerin mukaan aidosti kilpailluilla markkinoilla toimivilla yrityksillä liikevoitot ovat kuitenkin pienempiä.

– Tämä tarkoittaa luonnollisesti myös matkustajille edullisempia palveluja. Lähtökohtana tuleekin olla matkustajan etu – ei yritysten liikevoiton aleneminen.

Bernerin mukaan liikenne- ja viestintäministeriön Rambollilta tilaamassa selvityksessä pitkän aikavälin matkustajahyödyiksi on arvioitu noin 40 miljoonaa euroa vuodessa.

– Olennainen arvo lippuhintojen lisäksi on sillä, että kilpaillussa ympäristössä palvelutaso paranee.

Liikenne- ja viestintäministerin mukaan VR pysyy edelleen valtion omistuksessa.

– Kilpailun avaamisen onnistuminen edellyttää, että markkinoille luodaan luottamus siihen, että kilpailun vapauttaminen on aitoa eikä uusia operaattoreita syrjitä. Tämän varmistamiseksi liikennöintiin liittyvät palvelut on eriytettävä VR:stä itsenäisiksi, valtion omistamiksi yhtiöiksi. Suomen poikkeavasta raideleveydestä johtuen erityisesti kalustoyhtiön perustaminen on välttämätön edellytys kilpailun syntymiselle.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS