– Hallituksen tulisi varmistaa kansallisomaisuutemme tehokas käyttäminen ihmisten ja yritysten tarpeisiin sen sijaan, että alkaa kantamaan vettä kaivoon. Nyt tehty päätös yhtä järjetön kuin, että Finnairin pitäisi antaa kalustoaan ulkomaalaisen lentoyhtiön käyttöön ja kilpailla sitten sitä vastaan. Kilpailutekijäksi jäävät henkilöstökulut ja verosuunnittelu, lyttää Veturimiesten liiton puheenjohtaja Tero Palomäki.
Raideammattilaisten puheenjohtaja Vesa Mauriala toteaa, että harva hallitus on harjoittanut näin huonoa valtionyhtiöpolitiikkaa.
– VR:n tapauksessa kyseessä on sammon ryöstö. Käytännössä siis vuosikymmenten aikana kerätty yhtiön tase sosialisoidaan yksityisten yritysten käyttöön. Näin niiden ei tarvitse ottaa normaalia markkinatalouteen kuuluvaa kalustoriskiä. Olen todella hämmästynyt maan hallituksen linjasta: kuka yksityinen toimija tekisi ensin kalustoon mittavat investoinnit ja sen jälkeen antaisi kaluston kilpailijoiden käyttöön. Lisäksi kun kaikkien kilpailijoiden käyttämä kalusto on peräisin samasta kalustoyhtiöistä, eivät yritykset voi kilpailla keskenään kaluston laadulla, Mauriala sanoo.
– Voi siis sanoa, että vähintään 70 prosenttia kuluista on kiinni, ja kalusto on tiedossa. Mielestäni tämä ei ole normaalia markkinakilpailua, vaan valtion hallussa olevan kaluston antamista muille toimijoille ilman sijoittajariskiä. Käytännössä useimmat kansainväliset toimijat ovat lisäksi muiden maiden valtionyhtiöitä, jotka pääsisivät markkinoille korjaamaan voitot. Aivan hölmöläisen hommaa, jatkaa Mauriala.
Palomäen mukaan tämä päätös tulee näivettämään suomalaista rautatieliikennettä.
– Tullaan tilanteeseen jossa mietitään, kenen juna jätetään ajamatta, kun vetureita ei riitä kaikkiin juniin. Onko se tavarajuna vai matkustajajuna? Rautateiden työpaikat tulevat vähenemään ja keskittymään harvempiin kaupunkeihin ja rautatieliikenne niille väleille, joissa se on taloudellisesti tuottoisinta.
– (Juha) Sipilän (kesk.) hallituksen tavoitteena ei ole terveiden rautatiemarkkinoiden luominen vaan useiden tuhansien työntekijöiden työantajan VR yhtymän tuhoaminen ja tilan raivaaminen suurille ulkomaalaisille veroparatiisiyhtiöille, Palomäki sanoo.
Muuttuvaan tilanteeseen vastaamiseksi SAK:laiset rautatiealan ammattiliitot Raideammattilaiset, Veturimiesliitto ja Rautatievirkamiesliitto perustavat yhteistyöelimen, Raidealan allianssin. Sen tehtävä on varmistaa, että nyt rautateitä koskevassa muutoksessa noudatetaan alan yleissitovia työehtosopimuksia.