Vuosi sitten sosiaalisessa mediassa toimi neljännes kunnanjohtajista ja viisi vuotta sitten vain joka kymmenes. Nyt etenkin Twitteriä käyttää huomattavasti useampi kunnanjohtaja kuin viime vuonna, ilmenee Kuntaliiton verkkoviestinnän ja sosiaalisen median käytön kyselystä.
Sosiaalisen median välineistä Facebook on edelleen suosituin, sitä käyttää 95 prosenttia kunnista. Yli puolet kunnista (56 %) käyttää Youtubea ja miltei yhtä moni Twitteriä (48 %).
Sosiaalisen median välineitä käytetään etenkin suuremmissa kunnissa. Kaikki yli 50 000 asukkaan kyselyyn vastanneet kunnat käyttävät Facebookia, Twitteriä ja Youtubea. Kaikki yli 100 000 asukkaan kunnat käyttävät myös Instagramia, Linkediniä ja blogeja.
Joitain sosiaalisen median välineitä, kuten Linkediniä ja Slidesharea, käytetään etenkin suuremmissa kunnissa. Viime vuonna läpi lyönyttä Periscopea käytti viisi prosenttia vastanneista, mutta tämä painottuu vahvasti yli 50 000 asukkaan kuntiin.
– Tämä on oikeastaan looginen lopputulos. Jos asukkaita on muutama sata, tarve erilaisille sosiaalisen median väleille on tyystin erilainen kuin suuremmissa kaupungeissa, arvioi Kuntaliiton verkkoviestintäpäällikkö Tony Hagerlund tiedotteessaan.
Valtuuston kokouksista twiittaa edellisen vuoden malliin vajaa 15 prosenttia kunnista.
Liikuntatoimi aktiivinen somessa
Nuoriso-, kulttuuri ja kirjastotoimi ovat edelleen kunnan toimialoista aktiivisimpia sosiaalisessa mediassa. Aktiivisimpien joukkoon on noussut myös liikuntatoimi.
Viisi vuotta sitten vajaa neljännes kuntien liikuntatoimista toimi sosiaalisessa mediassa, nyt kaksi kolmesta on aktiivisia somessa.
Sosiaalisen median kanavien avulla kunnat markkinoivat ahkerimmin tapahtumia ja tilaisuuksia, sekä jakavat muuta toimintaansa liittyvää tietoa.
– Sosiaalisen median käyttö on arkipäiväistynyt. Sosiaalisen median puolella kerrotaan samoista asioista ja tavoitellaan vastaavia asioita kuin muunkin kunnan toiminnan yhteydessä. Välineitä käytetään likimain kaikilla kuntien toimialoilla, ja hyvin monipuolisesti, toteaa Hagerlund.
Kunnista 66 prosenttia on laatinut joko erillisen toimintasuunnitelman, tai sisällyttänyt sosiaalisen median kanavat muihin suunnitelmiinsa. Koulutusta henkilöstölle on tarjonnut 41 prosenttia, johdolle 23 prosenttia ja luottamushenkilöille seitsemän prosenttia kunnista.
Kuntaliiton sosiaalisen median kyselyyn vastasi 156 kuntaa, eli vastausprosentti oli 50. Suurissa kaupungeissa kyselyyn vastattiin ahkerammin kuin pienissä kunnissa.