– Yhdysvaltalainen Uber ei ole taksiyritys, vaan kyytitilausten välittäjä. Tilausvälitys on Suomessa sallittua elinkeinotoimintaa, mutta kyytien ajaminen ilman taksilupaa ja taksinkuljettajan ammattipätevyyttä on laitonta, Paula Risikko korostaa vastauksessaan kansanedustaja Mikko Alatalon (kesk.) kirjalliseen kysymykseen.
Alatalo tiedusteli kysymyksessäään muun muassa, miten liikenne- ja viestintäministeriö ja valtiovarainministeriö aikovat puuttua Uberin toimintaan ja voitaisiinko se kieltää Suomessa kokonaan.
Taksiliikennelain mukaan henkilöitä saa kuljettaa ansiotarkoituksessa henkilöautolla vain, mikäli kuljetusyrityksellä on taksilupa ja kuljettajalla on taksinkuljettajan ammattiajokortti. Ilman näitä saa matkustajia kuljettaa ainoastaan laissa mainituissa poikkeustapauksissa, kuten kotipalveluyrityksen toimesta tai museoautolla.
Risikon mukaan liikenne- ja viestintäministeriö on antanut Uberille tietoa Suomen nykyisestä taksilainsäädännöstä ja tuonut esille taksilupavaatimuksen ja yrittäjävastuun. Ministeriön tietoon ei ole tullut Uberin kuljettajia koskevia tapauksia, jotka olisivat johtaneet poliisitutkintaan.
Taksiliikennelaissa on joitakin säännöksiä varsinaisista taksien tilausvälityskeskuksista, mutta lupaa keskusten toimintaan ei tarvita. Ministeriön käsityksen mukaan Uberin digitaalista kyytivälitystä ei voida pitää taksiliikennelain mukaisena tilausvälityskeskuksena, eivätkä kyseiset taksiliikennelain säännökset koske sitä.