Kokoomusnuorten puheenjohtaja Daniel Sazonov kirjoittaa Uuden Suomen blogissa, että hän ei hyväksyisi liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin esitystä liikenneverkkoyhtiön perustamisesta ainakaan nykymuodossaan. Sazonov arvostelee myös esityksen valmistelutapaa. Hän sanoo, että sooloileva toimintatapa, jossa esitys tuodaan hallituksen keskusteluun julkisuuden kautta, sai syystäkin arvostelua.
Sazonov sanoo Bernerin ministeriöineen yllättäneen esityksellään niin hallituskumppanit, eduskunnan, kansalaiset kuin esityksen kannalta keskeiset viranomaiset.
”Esityksen pihvi on valtava remontti koko autoilun verotukseen. Silti jo keskiviikkona valtiovarainministeriö ilmoitti, että se ei ole valmistelemassa minkäänlaisia uudistuksia autoilun verotukseen”, Sazonov sanoo.
Hän viittaa valtioneuvoston ohjesääntöön (262/2003), jonka mukaan ministeriön on hankittava valtiovarainministeriön lausunto valmisteltaessa asiaa, jolla on huomattava kansantaloudellinen tai valtiontaloudellinen merkitys.
”Jos valtiovarainministeriö on näin ulkona valmistelusta, mistä laskelmat ja analyysit selvityksen pohjaksi ovat tulleet? Yksityisiltä konsulteilta tietenkin!”
Ulkopuolisen selvitysvoiman käyttämisessä ei sinänsä Sazonovin mielestä ole mitään pahaa, jos sille on aidosti tarvetta.
”Erikoiselta se näyttää tilanteessa, jossa asiantuntijaviranomainen pidetään ulkona ja tarvittava data hankitaan toisaalta. Mielenkiintoista on myös kansainvälisen vertailun kaltaisen perinteisistä perinteisimmän virkatyön ulkoistaminen asianajotoimistolle”, Sazonov sanoo.
Hänen mukaansa Bernerin toimintatapa näyttää heittäneen autoalan markkinat sekaisin.
”Kuvitellaan, että olisit viime viikoilla ollut autokaupoilla ja löytänyt tarpeisiisi sopivan auton, jonka olit päättänyt tilata. Nyt kuuletkin, että hallitus saattaa poistaa ensi vuoden alusta autoveron, joka säästäisi sinulta 8 000 euroa. Odottaisitko puoli vuotta ja katsoisitko, miten tilanne etenee? Minä ainakin odottaisin. Niin näyttävät nyt tekevän monet suomalaiset”, Sazonov sanoo.
Heikentyvän autokaupan myötä menetetään hänen mukaansa verorahoja ja työpaikkoja, kun autokauppoja menee nurin.
”Kiitos siis Berner oppikirjaesimerkin tarjoamisesta siitä, kuinka lähtökohtaisesti hyvät uudistukset saadaan tuhottua surkealla valmistelulla”, Sazonov päättää.