Tutkijat: Sosiaalisessa mediassa teeskennellään aitoa

Ihmiset pyrkivät synnyttämään sosiaalisessa mediassa itsestään aidon vaikutelman osin teeskentelemällä, kertoo Aalto-yliopiston tutkimus.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Tutkimuksessa havaittiin, että sosiaalisen media käyttäjät pitävät aitoutta erittäin tärkeänä. Käyttäjät kuitenkin myöntävät teeskentelevänsä joiltakin osin verkkoimagoaan sopiakseen sosiaalisiin normeihin ja odotuksiin.

Tutkijat keskittyivät Facebook- ja Last.fm-palveluihin, ja päättelivät aidon kuvan antamisen olevan luultua keskeisempää. Tutkimuskohteena olivat suomalaiset nuoret ja nuoret aikuiset.

‒ Vaikka Facebook- ja Last.fm eroavat toisistaan sisältöjen jakamistavoissa, huomasimme, että molemmissa kanavissa käyttäjät halusivat pitää profiilin mahdollisimman luonnollisena, sanoo tutkija Suvi Uski Aalto-yliopistosta.

‒ Havaitsimme myös käyttäjien ylenkatsovan yleisesti profiilin tuunaamisena tunnettua ilmiötä. Sillä tarkoitetaan tietoisesti jaettua sisältöä, jonka tarkoituksena on kuvata käyttäjää virheellisesti.

Henkilökohtaisen sisällön jakaminen sosiaalisessa mediassa on yleinen tapa ympäri maailmaa.

‒ Tutkimuksemme kuitenkin paljastaa, että henkilöihin, jotka jakavat sisältöjä huomionkipeästi tai valheellisesti, suhtaudutaan erittäin kielteisesti, sanoo Uski.

Tässä oli kuitenkin ristiriita.

‒ Vaikka sosiaaliset normit edellyttävät henkilöiden olevan aitoja jakaessaan sisältöjä, itsensä esittäminen oikealla tavalla edellytti usein teeskentelyä, sanoo tutkimuksen toinen tekijä, tutkija Airi Lampinen.

Teeskentely oli erityisen selkeää musiikin jakamiseen tarkoitetussa Last.fm-foorumissa, jossa sisältöä jaetaan automaattisesti.

‒ Havaitsimme, että jotkut käyttäjät kuuntelivat tarkoituksella tietynlaista musiikkia tai olivat kuuntelematta jotain sen mukaan, millaisen kuvan halusivat antaa itsestään, Lampinen sanoo.

‒ Facebookin käyttäjät puolestaan pystyvät valvomaan tarkasti, mitä toisille jaetaan, mutta havaitsimme, että he päättivät usein olla jakamatta mitään, koska pelkäsivät välittävänsä väärän viestin muille käyttäjille.

Halumme näyttäytyä aitoina sosiaalisessa mediassa voikin osoittautua hankalasti saavutettavaksi tavoitteeksi. Mukautumisenhalu itse asiassa estää totuudellisen ja esteettömän sisällön jakamisen, tutkijat päättelevät.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)