Tieto- ja viestintätekninen osaaminen muodostuisi neljästä keskeisestä osa-alueesta, jotka ovat käytännön taidot ja oma tuottaminen, vastuullinen ja turvallinen toiminta, tiedonhankinta ja tutkiva työskentely sekä viestintä ja vuorovaikutus.
Ohjelmoinnin roolista peruskoulussa kirjalliset kysymykset opetusministerille esittivät Sanna Lauslahti (kok.) ja Pauliina Viitamies (sd.). Antamassaan vastauksessa opetusministeri Krista Kiuru (sd.) kertoo, että opetussuunnitelman perusteluonnoksissa ohjelmointi sisältyy ensimmäiseen osa-alueeseen eli käytännön taitoihin ja omaan tuottamiseen.
Valtioneuvosto antoi viime vuoden kesäkuussa asetuksen perusopetuslaissa tarkoitetun opetuksen valtakunnallisista tavoitteista ja perusopetuksen tuntijaosta. Opetushallitus käynnisti viime vuoden elokuussa valtioneuvoston asetuksen pohjalta esiopetuksen, perusopetuksen ja lisäopetuksen opetussuunnitelman perusteiden uudistustyön. Uusien opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti laadittujen paikallisten opetussuunnitelmien mukaiseen opetukseen siirrytään syyslukukauden 2016 alusta lukien.
Opetushallitus ottaa perustetyössä huomioon uudistetussa valtioneuvoston asetuksessa määritellyt tavoitteet. Oppilaita ohjataan ja kannustetaan omatoimiseen ja kriittiseen tiedonhankintaan ja heille annetaan valmiudet sitä edellyttävän tieto- ja viestintäteknologian käyttöön.
Opetussuunnitelman perusteet viimeistellään syyslukukaudella 2014 saatujen lausuntojen pohjalta. Opetushallitus antaa päätöksen uusista opetussuunnitelman perusteista vuoden 2014 loppuun mennessä.