”Myös kokoomuksessa ollaan huolissaan maaseudun taksiliikenteestä”

Kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtajan Outi Mäkelän mukaan taksiliikenteeseen ehdotetuissa uudistuksissa on paljon hyvääkin.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) esitteli maanantaina jättiuudistuksen liittyen taksilupiin osana liikennekaaren uudistushanketta. Esityksen mukaan kuljettaja- ja ajoneuvokohtaisista taksiluvista ja niiden enimmäismääristä sekä maksimihinnan määrittelystä luovuttaisiin. Sen sijaan siirryttäisiin yrityskohtaiseen lupakäytäntöön.

Perussuomalaisten puheenjohtaja, ulkoministeri Timo Soini kiirehti tyrmäämään Bernerin esitykset ja totesi, ettei perussuomalaiset hyväksy esitystä.

– Nämä asiat ovat hallituksessa vielä keskeneräisiä, Outi Mäkelä sanoo Verkkouutisille.

– Kun on selvästi nähtävissä, että tässä on hallituksen sisällä vähän näkemyseroja, niin varmaan pitää antaa hallituksen keskustelulle aikaa ja tilaa, hän jatkaa.

Mäkelän mukaan kokoomuksen eduskuntaryhmässä on ihmisiä, jotka suhtautuvat ehdotuksiin hyvinkin avoimesti. Samalla hänen mukaansa tiedostetaan, että harvaa asutuilla alueilla taksiliikenteen turvaaminen on haasteellista.

– Myös kokoomuksessa ollaan huolissaan siitä, miten saadaan harvan asutuksen ja maaseudun taksiliikenne turvattua. Suomi on siinä määrin haasteellinen paikka, että meidän pitää pystyä huolehtimaan siitä, että palvelu on turvattu eri puolilla, Mäkelä sanoo.

Hän pitää mahdollisuutena sitä, että kuljetuksiin voidaan yhdistää henkilöiden, tavaroiden ja esimerkiksi postin kuljetusta. Se voisi jopa parantaa maaseutualueella palvelutasoa ja lisätä yrittäjyyden mahdollisuuksia.

Mäkelä toteaa, että Bernerin esityksissä hyvä puoli oli se, että kaikille olisi tulossa samat pelisäännöt.

– On tärkeää, että esitetään, että luvanvaraisuus säilyy. Kaikilla olisi edelleen velvoite lupaan. Se olisi nykyiseen nähden parannus, Mäkelä sanoo.

Hän toteaa, että esityksessä hyvää oli myös se, että taksien hintojen pitäisi olla etukäteen selvillä, jotta ryöstöhinnoittelulle tai epäselvyyksille ei ole sijaa.

– Harmaa talous on haaste. Sen takia meidän näkemys on, että pitäisi mennä Viron tyyppiseen ratkaisuun, missä verottajan kanssa on sovittu verojen tilityksistä mobiilisovelluksiin liittyen.

Hyvänä hän piti myös sitä, että kyytien välityspalveluille tulee velvollisuus selvittää, että kyydintarjoajalla on liikennelupa tai että he harjoittavat ei-ammattimaista toimintaa.

Mäkelä kommentoi Verkkouutisille myös Bernerin ehdotusta valtion väylien ja liikennehankkeiden yhtiöittämisestä.

– Tätä asiaa on hyvä selvittää. Sehän on monella tavalla uusi ajatus, jonka kaltaista ei Suomessa ole pohdittu ennen. Siksi on hyvä, että asia selvitetään perusteellisesti ja sen jälkeen vasta tehdään arvio siitä, onko tämän tyyppisessä maassa ja tämän tyyppisellä liikenneverkostolla saavutettavissa hyötyä, Mäkelä sanoo.

Tarkemmin yhtiöittämiseen ja käyttöön perustuviin maksuihin voi Mäkelän mukaan ottaa kantaa vasta, kun tarvittavat selvitykset on tehty.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)