Helsinkiläisen K-Supermarket Torpparinmäen Facebook-päivityksestä on tullut yllättävä viraalihitti. Tekstissään paikallinen kauppa ensin toteaa, että ”uuden alkoholilain keskustelua dominoivat limuviinat ja niiden ’nuorisoa tuhoava’ vaikutus”.
– Kaupat ovat jo nyt täynnä limuviinaa, mutta ne ovat ”vain” 4,7 prosentin vahvuisia. Uuden lain myötä kaupassa saisi olla 5,5 prosentin vahvuisia limuviinoja, K-Supermarketin päivityksessä todetaan.
– Mutta ostetaanko niitä nytkään? Meidän valikoimissa on kahta limuviinaa. Ennen oli kolmea, mutta yksi poistettiin, koska se ei mennyt kaupaksi.
Kauppias kertoo tosiasioita ja lukuja heidän kauppansa myynnistä:
* Kuluneen vuoden alkoholipitoisten juomien Top 50 -tuotteista 43 on ollut oluita, niistä kahdeksan erikois/pienpanimo-oluita. Limuviinoja Top 50:ssa ei ole ainuttakaan.
* Top 100 -juomienkaan listalle ei ole yltänyt yhtään limuviinaa. Ensimmäinen lonkero on 27. sijalla.
* Kun eritellään Top 100 -lista siidereistä, lonkeroista ja limuviinoista, löytyy kaksi limuviinaa. Ne ovat 82. ja 85. sijoilla. Niitä on myyty 63 ja 58 kappaletta.
* Koko kuluneen vuoden aikana limuviinoja on kaupasta ostettu 90 kertaa. Asiakaskäyntejä samalla ajalla on ollut yli 160 000.
* Siideriä ja olutta on ostettu kaupasta yhteensä 229 000 eurolla. Limuviinoja on ostettu 276 eurolla.
– Keskustelu on aina hyväksi, mutta sen verran uskallamme yli 10 vuoden kokemuksella sanoa, etteivät limuviinat ole juuri mikään uhka nuorisolle, K-Supermarket toteaa.
– Ja anteeksi vain panimo- ja juomayritykset, mutta limuviinat ovat aika pahan makuisia, eikä niitä juuri kukaan osta. Älkää siis huolehtiko, sillä nuoriso ei joudu rappiolle limuviinojen vuoksi. Me jopa toivomme, ettei niitä tule lisää valikoimiin, sillä hyllytila on rajallinen ja mielellään pidämme siellä vain niitä tuotteita jotka oikeasti myyvät jotain.
– Lisäksi tarkastamme kyllä henkilöllisyyden kaikilta nuorilta, joten riskit eivät kasva nykyisestä, vaikka valikoima kasvaisikin.