– Viimeisin Pisa-tutkimus osoitti nuorten vapaa-ajan lukemisen Suomessa suorastaan romahtaneen, mikä heijastui jo oppimistuloksiin. Samaa heikentynyttä suuntaa osoitti myös eilen julkaistu Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskuksen tutkimus, Virkkunen sanoi puhuessaan Jyväskylän kaupunginkirjaston 150-vuotisjuhlissa perjantaina.
Hän muistuttaa, että suomalainen koulu ja kirjasto ovat edelleen suomalaisen lukutaidon ja sivistyksen kivijalat. Tutkimusten mukaan yhä harvempi nuori lukee vapaa-ajallaan mitään.
– Lukutaito on keskeinen perusta muulle oppimiselle. Kirjastojen ja koulujen tulisikin yhdessä hakea keinoja, kuinka innostaa ja kannustaa lapsia monipuoliseen lukemiseen. Se ei tarkoita vain painettuja kirjoja, vaan tässä voidaan hyödyntää myös monipuolisesti tietotekniikkaa. Kaikenlaisesta lukemisesta on tutkimusten mukaan hyötyä lukutaidon kehittymiselle, Virkkunen sanoo.
Hän muistuttaa, että muutama vuosi sitten käynnistyneellä liikkuva koulu-hankkeella on saatu hyviä tuloksia liikunnallisen koulukulttuurin kehittämiseen. Lasten ja nuorten monipuolisten lukutaitojen edistämiseksi Opetus- ja kulttuuriministeriö on vuosi sitten käynnistänyt valtakunnallisen Lukuinto -hankkeen pilotin, jossa on mukana 33 koulu-kirjasto -paria.
– Kirjastot ovat muuttuneet, samoin lasten ja nuorten paikat oppia uusia asioita. Koulun ja kirjaston on nyt hyvä yhdistää voimat entistä tiiviimmin ja elävöittää lukemisharrastusta, ehdottaa Virkkunen.