Säädökset muuttuvat: yritysten syytä tarkistaa EU-tavaramerkkinsä

Keskuskauppakamari kehottaa yrityksiä käymään ajoissa läpi omat EU-tavaramerkkinsä.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

EU:n tavaramerkkiuudistuksen julkaisemisen arvioidaan tapahtuvan joko kuluvan vuoden lopulla tai ensi vuoden alkupäivinä, jolloin se tulee voimaan ensi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä.

Uudistus koskee sekä tavaramerkkidirektiiviä että -asetusta ja se tuo mukanaan parannuksia tavaramerkkien sääntelyyn.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)

Kun uusi tavaramerkkiasetus tulee voimaan, alkaa kuuden kuukauden aika, jolloin on vielä mahdollista tarkistaa ennen 22.6.2012 haettujen EU-tavaramerkkien luokitus.

– Siirtymävaihe kannattaa käyttää hyväksi ja tarvittaessa täsmentää EU-merkin suojapiiri vastaamaan todellista suojapiiriä, Keskuskauppakamari opastaa.

Tämän jälkeen voimassa olevien EU-rekisteröintien suojaa ei voi enää muuttaa. Niiden merkkien suoja supistuu pelkästään luokituksesta ilmenevän nimikkeen kirjaimelliseen tulkintaan.

Aiemmin tavaramerkkiä haettaessa luokitusohjeeksi riitti, että ilmoittaa pelkän luokkaotsikon, mutta EU-tuomioistuimen IP Translator-päätöksen jälkeen tämä ei ole ollut enää riittävää.

Tavaramerkkihakemuksessa täytyy yksilöidä suojan piiriin halutut tavarat ja palvelut selvästi ja täsmällisesti, jotta tällä perusteella voidaan määrittää tavaramerkin antaman suojan laajuus.

– Tavaramerkkirekisterit alkavat täyttyä. Esimerkiksi kolmikirjaimisen tavaramerkin saaminen alkaa olla haastavaa. Uudistus tuo helpotusta siten, että kun suoja rajataan tarkemmin, tulee tavaramerkkirekisteriin lisää tilaa, toteaa lakimies Minna Aalto-Setälä Keskuskauppakamarista.

Tavaramerkkiuudistus sisältää parannuksia nykyjärjestelmään. Jatkossa EU:n tavaramerkkien maksut halpenevat, sillä suojaa voi hakea yhteen tavara- tai palveluluokkaan kerrallaan. Tavoitteena on kohdentaa suoja paremmin vain sellaisiin luokkiin, jotka ovat hakijalle todella tarpeen.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS