Sähköisen mainonnan osuus mediamainonnan määrästä kasvoi viime vuonna 2,2 prosenttiyksikköä 52,4 prosenttiin. sen sijaan painettujen medioiden osuus mediamainonnasta supistui 2,7 prosenttiyksikköä 43,4 prosenttiin.
– Digitaalisessa ympäristössä mainostajilla on printtiä enemmän mahdollisuuksia mainonnan mittaamiseen ja ostokäyttäytymisen seuraamiseen. Digitaalinen mainonta tulee kasvamaan edelleen, koska lukijat siirtyvät entistä enemmän verkkoon, arvioi Mainonnan Neuvottelukunnan puheenjohtaja Tarja Holmgren.
Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1,16 miljardia euroa, mikä oli 2,1 prosenttia vähemmän kuin edellisenä vuonna.
Verkkomainonnan osuus koko mainonnan määrästä oli 24,8 prosenttia. Sen euromääräinen kasvu oli 6,8 prosenttia, mikä jakaantui lähes kaikille verkon osa-alueille.
Televisiomainonta laski euromääräisesti 3,5 prosenttia ja sen osuus koko mediamainonnasta oli 22,1 prosenttia.
Radiomainonta kasvoi euromääräisesti 3,1 prosenttia ja sen osuus oli 5,1 prosenttia.
Elokuvamainonta kasvoi 43,4 prosenttia, mutta sen osuus koko mediamainonnasta oli vain 0,4 prosenttia.
Ulkomainonta kasvoi 9,4 prosenttia ja sen osuus mediamainonnasta kasvoi 4,2 prosenttiin. Ulkomainonnassa on viime vuosina investoitu digitaalisiin tauluihin,
Tiedot perustuvat TNS Gallup Oy:n yhteistyössä Mainonnan Neuvottelukunnan kanssa toteuttamaan tutkimukseen. Mainonnan neuvottelukunta on markkinointialan yhteistyöfoorumi.