Aukioloaikojen vapauttaminen ei lisännyt alkoholin myyntiä

Kauppojen aukioloaikojen vapautus viime vuonna ei lisännyt alkoholin myyntiä Suomen päivittäistavarakaupoissa.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Muutos toi päivittäistavarakaupoille noin 15 uutta myyntipäivää, joiden aukioloa laki ei enää kiellä. Lisäksi yli 400 neliön myymälät saavat nyt olla vapaasti auki myös lauantai- ja sunnuntai-iltaisin, joten koko viime vuoden niistä on voinut ostaa alkoholia viikonloppuisinkin kello 21 asti.

Lisääntyneestä myyntiajasta huolimatta alkoholin myynti ei vuonna 2016 lisääntynyt Suomen päivittäistavarakaupoissa, vaan säilyi edellisvuoden tasolla. Kokonaisuudessaan kotimaan alkoholin myynti väheni 0,6 prosenttia, kertoo Päivittäistavarakauppa ry.

Alkoholin kotimaanmyynnin jo noin kymmenen vuotta kestänyt lasku jatkuu siis edelleen.

– Pelot alkoholin kulutuksen kasvusta kauppojen vapaiden aukiolojen eli saatavuuden lisääntymisen myötä eivät ole toteutuneet. Alkoholin myynti ei kasvanut, vaikka päivittäistavarakaupan myynti kokonaisuudessaan kasvoi prosentin verran vuonna 2016. Kuluttajat eivät siis automaattisesti lisää alkoholiostojaan vain siksi, että kauppa on auki ja ostaminen mahdollista, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto sanoo.

Matkustajatuonti kääntyi reippaaseen kasvuun

Terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen helmikuussa julkistama tutkimus osoittaa, että alkoholin matkustajatuonti ei ole vähentymässä vaan päinvastoin kasvoi peräti 13,3 prosenttia vuonna 2016. Oluen matkustajatuonti kasvoi 15,7 prosenttia ja lonkeron jopa 30,6 prosenttia.

Absoluuttiseksi alkoholiksi muutettuna matkustajatuonnin alkoholimäärä vastaa lähes 200 Alkon myyntiä. Alkolla on Suomessa kaikkiaan 353 myymälää.

Kari Luodon mukaan alkoholilakiin esitetty muutos, joka sallisi enintään 5,5 prosentin vahvuisten alkoholituotteiden myynnin myös Alkon ulkopuolella, vähentäisi merkittävästi matkustajatuontia.

– Taloustutkimus arvioi tammikuussa, että vahvan oluen, siiderin ja lonkeron matkustajatuonti Virosta vähenisi jopa 50 prosenttia ja kaikkien alkoholijuomien matkustajatuonti 25 prosenttia. Samalla kotimaan alkoholijuomaverojen tuotto kasvaisi noin 35 miljoonaa euroa ja kulutuskäyttäytymisen muutoksen myötä kulutus ohjautuisi edelleen väkevistä kohti miedompia juomia, Luoto toteaa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)