Suomessakin runsaasti polemiikkia herättänyt Uber-taksisovellus toimii tällä hetkellä 19 EU-maassa. Yhtiön yhteiskuntasuhdejohtajan Mark MacGannin mukaan Uber on kesään menessä levinnyt jo 24–25 EU-maahan.
Yhtiön kokema vastarinta Euroopassa on kuitenkin ollut kovaa. Erityisesti taksiala on ottanut Uberin vastaan raivolla ja monissa Euroopan suurkaupungeissa on järjestetty sitä vastustavia mielenosoituksia.
Yhtiön toimintaa puidaan myös oikeudessa monissa EU-maissa.
”Ranskassa, Saksassa, Belgiassa ja Espanjassa on käynnissä oikeusjutut. Olemme myös valittaneet kaikista näistä maista Euroopan komissiolle Belgiaa lukuunottamatta”, MacGann toteaa Euractivin haastattelussa.
Hänen mukaansa Uberia vastaan taistellaan Euroopassa, koska se haastaa ”vanhan alan, jolla ei ole kilpailua”.
MacGannin mukaan Ranska, Saksa ja Espanja rikkovat EU-oikeutta pyrkiessään estämään yhtiön toiminnan.”
”Haluaisimme, että komissio arvioisi Uberin ja kertoisi, onko kyse sen mielestä kuljetus- vai teknologiapalvelusta.”
MacGannin mukaan yhtiö kuuluu jälkimmäiseen kategoriaan.
Takseja suojellaan
Mark MacGannin mielestä taksialaa suojellaan joissain maissa kuluttajien vahingoksi.
”Tilanne olisi erilainen, jos poliitikot keskittyisivät siihen, mikä on parasta kuluttajille sen sijaan, että he miettivät, mikä on parasta taksialalla tai Uberille.”
MacGann muistuttaa monien Euroopan kaupunkien kärsivän pahasta ruuhkautumisesta.
”Tilastollisesti EU menettää prosentin bruttokansantuotteestaan ruuhkien takia. Belgiassa luku on kaksi prosenttia. Uudistuksiin löytyy poliittista tahtoa. Ei pidä olla Uberin tai taksien puolesta vaan liikkuvuuden puolesta”, hän toteaa.
MacGannin mukaan yhtiön tarkoituksena ei ole kilpailla taksien vaan yksityisautoilun kanssa.