Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) ja hallitus ovat siirtämässä VR:n junat perustettavaan uuteen kalustoyhtiöön, josta valtio taas antaa ne yksityisten yritysten käyttöön.
Ville Tavion mukaan tällaista toimintamallia ei ole käytössä missään muualla maailmassa. Kilpailutuksen voittanut yritys olisi pakotettu käyttämään liikennöinnissään valtion omistamia junia.
– Jos Bernerin ehdotus toteutuu, niin pian ulkomaalaiset suuryritykset käärivät voitot – veronmaksajien kustannuksella, hän sanoo.
Tavion mukaan kilpailun avaaminen on suomalaisten etu vain, jos se toteutetaan hallitusti ja kansallinen etu edellä.
– Muuten rautateiden matkustajaliikenteessä seuraa kermankuorinta: Yksityiset yritykset ajavat suositut, kannattavat junareitit itselleen voitoksi, mutta valtio ajaa hiljaisemmat kannattamattomat yhteydet tappioksi veronmaksajien piikkiin, hän sanoo.
Tavio tiedustelee, missä oikeastaan ovat kilpailun avaamisen hyödyt, kun Bernerin mallissa kilpailu ei olisi lainkaan vapaata?
– Bernerin mallissa VR:n matkustajaliikennemonopolista siirrytään valtion kalustoyhtiömonopoliin. Kalustoyhtiömonopoli ei johda julkisten menojen alenemiseen, lippuhintojen laskemiseen eikä junakaluston valikoiman laajenemiseen.
VR:n hallintoneuvosto aikoo käsitellä asiaa kokouksessaan ensi maanantaina.