Omien varojen korkean tason työryhmän (HLGOR) konferenssiin osallistui kansallisten parlamenttien jäseniä, Euroopan parlamentin jäseniä sekä EU:n instituutioiden edustajia.
Keskusteluissa oli esillä Euroopan laajuinen hiilivero, ”eurovinjetit” eli autojen käyttömaksut tai malli, jossa osa valtion verotuloista jyvitettäisiin EU:lle,
Nykyisin varat EU:n budjettiin kerätään jäsenmaiden maksuista. Iso-Britannia on tiukimmin vastustanut Euroopan laajuisen verotuksen mahdollistamista. Ison-Britannian EU-eron eli Brexitin myötä on nyt auennut mahdollisuus poliittisen yhteisymmärryksen löytämiseen.
– Emme törmänneet tavanomaisiin brittien vastustuksiin veron luomisesta EU:n budjetin rahoittamiseksi, kokoukseen osallistunut ranskalainen sosialistiparlamentaarikko Gilles Savary kommentoi EurActiville.
Republikaanien europarlamentaarikko Alain Lamassoure totesi lehdelle, että ”ironisesti Brexit on pakottanut löytämään vastauksen”.
Lamassouren mukaan Ison-Britannian jäsenmaksun alennus on ollut syynä nykyisen järjestelmän toimimattomuuteen. Ison-Britannian silloinen pääministeri Margaret Thatcher neuvotteli vuonna 1985 maalle alennuksen jäsenmaksuun.
Ison-Britannian EU-ero tarkoittaa joka tapauksessa sitä, että jäsenmaiden maksut täytyy jyvittää uudelleen. Budjettiuudistus ollaan joka tapauksessa tekemässä.
– Euroopan unioni tarvitsee omat resurssinsa ennemmin kuin jäsenmaiden maksuja, koska budjettiin kohdistuu populismin nousu ja talouskuri kansallisella tasolla, Savary sanoi EurActiville.
Euroopan laajuisen veron käyttöönotossa halutaan edetä ripeästi, sillä EU:ssa pelätään vuoden 2014 toisintoa, jolloin EU:lta loppui rahat, eikä se voinut suorittaa maksuja. Budjettineuvottelut ovat viime
Korkean tason työryhmän on määrä luovuttaa budjettireformia koskeva raporttinsa EU:n instituutioille joulukuussa.