Ihmissalakuljetuksesta tullut nopeasti tuottoisa bisnes

Rikollisjärjestöt ovat siirtyneet uusille liiketoiminta-alueille ja ryhtyneet hyödyntämään suurinta joukkomuuttoa vuosikymmeniin.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Maahanmuuttajien lisääntyessä myös liikkuminen Euroopassa on vaikeutunut, mikä lisää entisestään maahanmuuton kustannuksia ja tarvetta salakuljetukselle.

Tarjolla on kaikenhintaisia palveluita. Muutamalla sadalla dollarilla voi saada vaarallisen merimatkan veneen kannen alla Välimeren yli. Maksamalla tuhansia voi saada pidemmän ja monimutkaisemman matkan maateitse Eurooppaan.

– Kasvava joukko järjestöjä, jotka aikaisemmin salakuljettivat huumeita, ovat siirtyneet nyt ihmisten salakuljettamiseen, sanoo Europolin järjestäytynyttä rikollisuutta tutkivan osaston johtaja Robert Črepinko The Washington Postissa.

Salakuljetuspalveluita tarjotaan täysin avoimesti arabiankielisillä Facebook -sivuilla ja muualla sosiaalisessa mediassa, joissa ne ovat älypuhelinten aikakaudella kaikille tarjolla. Maahanmuuttajat puolestaan kommunikoivat matkan varrella toistensa kanssa WhatsAppissa jakaen tietoa muun muassa poliisien lukumääristä.

Euroopan viranomaisten arvioiden mukaan ihmissalakuljetus on miljardibisnes.

Ruotsin poliisin rajavalvontayksikön johtaja Patrik Engström kertoo, että salakuljetustavat vaihtelevat suuresti. Yksinkertaisimmillaan turvapaikanhakijat ovat vain kävelleet maahan. Monimutkaisemmissa tapauksissa on saatettu vuokrata lentokone, lastattu se täyteen 10 000 dollaria maksaneita syyrialaisia, kone on noussut ilmaan Turkista ja laskeutunut Ruotsissa, jossa matkustajat ovat ilmoittautuneet heti turvapaikanhakijoiksi.

Erilaiset salakuljetustavat kertovat siitä, että turvapaikanhakijat ovat lähtöisin hyvin erilaisista lähtökohdista. Viidettä vuotta jatkunut Syyrian sota on saanut myös maan vauraan keskiluokan luopumaan toivosta päästä kotiin ja kääntymään kohti Eurooppaa.

Aikaisemmin suurin osa pakolaisista tuli Välimeren yli Pohjois-Afrikasta. Nyt virtaus on kääntynyt Länsi-Balkanin kautta tuleviin reitteihin, joita aikaisemmin on käytetty ihmiskaupassa. Mutta Balkanin reitti on myös vaarallinen, minkä osoitti Itävallassa elokuussa kuorma-autoon menehtyneet 71 maahanmuuttajaa.

Engströmin mukaan tapaus saattoi olla jäävuoren huippu, joka vain sattui tulemaan ilmi.

– Salakuljetuksia tapahtuu joka päivä, luultavasti tunnin välein. Tiedämme, että ihmisiä kuljetetaan todella ala-arvoisissa olosuhteissa, luultavasti heitä myös tukehtuu matkan aikana, mutta me emme vain löydä heitä.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)