Kaikki yhteydet Malaysia Airlinesin lentoon MH17 katkesivat Itä-Ukrainan yläpuolella 17. heinäkuuta 2014 noin puoli viideltä paikallista aikaa.
Hetken päästä Hollannin Amsterdamista Malesian Kuala Lumpuriin matkalla olleen koneen kappaleita alkoi sataa ympäri maaseutua Grabovon, Rozsipnen ja Petropavlivkan kylien lähistölle.
Kaikki koneen 298 matkustajaa ja miehistön jäsentä menehtyivät. Heistä valtaosa oli hollantilaisia.
Hollannin onnettomuustutkintalautakunta johtaa turmasta tehtyä kansainvälistä tutkintaa. Tutkinnan loppuraportti julkaistiin tiistaina. Raportin mukaan turman takana oli kiistatta venäläisvalmisteinen Buk-ilmatorjuntaohjusjärjestelmä.
Raportin mukaan kaikki todistusaineisto kuten koneen kärsimät vauriot, tutkadata ja koneesta ja uhrien ruumiista löytyneet sirpaleet ja ohjuksen osat osoittavat aukottomasti Bukin suuntaan.
Raportin tiedot maalaavat myös kuvan koneen viimeisistä hetkistä (simulaatiovideo alla).
Ohjaamo tuhoutui täysin
Raportin perusteella Buk-ilmatorjuntaohjus laukaistiin maasta koneen etupuolelta noin 320 neliökilometrin suuruiselta alueelta. Ohjus nousi kohtaamaan koneen edestäpäin ja räjähti hieman sen yläpuolella, ohjaamon vasemmalla puolella.
Buk-ohjus on suunniteltu niin, että se räjähtää lähellä kohdettaan ja laukaisee valtavan määrän kuution ja rusetin muotoisia sirpaleita, jotka repivät aseen kohteena olevan lentokoneen rakenteen kappaleiksi.
Lennon MH17 kohdalla sirpalevahingot kohdistuivat etenkin koneen ohjaamoon. Turmapaikalta löydetyt ohjaamon osat kuten esimerkiksi lentäjien istuimet olivat täynnä sirpaleiden tekemiä reikiä. Buk-ohjuksen sirpaleita löydettiin myös miehistön jäsenten ruumiista.
Kaikkien koneen ohjaamossa olleiden uskotaan kuolleen välittömästi ohjuksen räjähdettyä.
Olivatko jotkut tajuissaan?
Lennon MH17 on uskottu hajonneen heti osuman jälkeen ilmassa. Useimpien asiantuntijoiden mukaan kymmenen kilometrin korkeudessa tapahtunut räjähdys olisi johtanut niin nopeaan paineen ja hapen menetykseen koneessa, että kaikki matkustajat olisivat joko menehtyneet hetkessä tai ainakin menneet tajuttomiksi.
Loppuraportissa todetaan kuitenkin, ettei voida sulkea pois, että ”jotkut koneessa olijoista olisivat olleet tajuissaan” maahansyöksyn aikana. Maahansyöksyn kerrotaan kestäneen minuutista puoleentoista minuuttiin. Tutkijat muistuttavat osuman vaikuttaneen matkustajiin eri tavalla riippuen siitä, missä osissa konetta he istuivat.
Tutkijoiden mukaan matkustajat eivät silti todennäköisesti kyenneet käsittämään, mitä koneelle tapahtui. Raportissa todetaan lisäksi, ettei ole todennäköistä, että matkustajat olisivat ehtineet ryhtyä tietoisiin toimenpiteisiin räjähdyksen jälkeen. Esimerkiksi turmapaikalta löydetyistä matkapuhelimista ei löytynyt aloitettuja viestejä tai turmahetkellä otettuja valokuvia.
Raportissa huomautetaan kuitenkin erikoisesta havainnosta. Eräällä turman uhrilla oli löydettäessä päällä happinaamari, jonka remmi oli hänen kaulansa ympärillä.
Tutkijat eivät kyenneet DNA-tutkimuksista huolimatta selvittämään, oliko henkilö pukenut naamarin päälleen itse vai oliko joku laittanut sen hänelle vasta turman jälkeen.