Kokoomuksen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Jukka Kopran mukaan Suomessa kahden yrityksen päästöt ovat 20 prosenttia korkeammat kuin koko Suomen henkilöautoliikenteen päästöt yhteensä.
Jukka Kopra puhui eduskunnan budjettikeskustelussa muun muassa sähköautoista, joista käytävä keskustelu käy hänen mukaansa kuumana. Kansanedustajan mukaan Suomeen kaavaillun 600 000-700 000 sähköauton ”yhtälö on käytännössä mahdoton”.
– Henkilöautoliikenteen hiilidioksidipäästöt ovat yhdeksän prosenttia kokonaispäästöistä, mikä tarkoittaa 5,9 miljoonaa tonnia. Vertailun vuoksi, kahden yksittäisen suurimman hiilidioksidin päästöjä ilmakehään tuottavan yrityksen – SSAB:n Raahen terästehtaan ja Helsingin Energian – tuottamat päästöt ovat 7,1 miljoonaa tonnia vuodessa. Eli noin 20 prosenttia korkeammat kuin koko Suomen henkilöautoliikenteen päästöt yhteensä, Jukka Kopra huomautti.
Suomen henkilöautoliikenteen vuosittaiset hiilidioksidipäästöt ovat hänen mukaansa häviävän pienet myös globaaliin kuormitukseen verrattuna.
– Käytännössä on niin, että vaikka Suomessa lopetettaisiin liikkuminen kokonaan, ei sillä olisi tosiasiallista vaikutusta globaaliin hiilidioksidikuormaan.
Mitään teknologiaa ei Kopran mukaan tule tuomita. Bensiinimoottorit, dieselmoottorit, kaasumoottori, sähkömoottorit kehittyvät hänen mukaansa kaikki voimmakkaasti, ovat vuosi vuodelta ympäristöystävällisempiä ja ovat kaikki käytössä myös 2030-luvulla.
– Viime aikoina on erityisesti demonisoitu dieselautoja. On kuitenkin niin, että esimerkiksi dieselmoottorin hiilidioksidipäästöt ovat lähtökohtaisesti noin 20 prosenttia bensiinimoottoria pienemmät.
– Lienee helppo ymmärtää, ettei ihmisten liikkumisen suhteen äkkinäisiä ratkaisuja voida tehdä. Polttomoottoriautoja, niin dieseleitä kuin bensa-autojakin, myydään ja on pakko käyttää vielä pitkään. Niiden käyttämistä ei saa tehdä suomalaisille kohtuuttoman kalliiksi, Kopra vaati.
Jukka Kopran mukaan ”Suomen liikenteen vuosittaisen hiilidioksidipäästöt ovat pienemmät kuin kehittyvien maiden aiheuttama vuosittainen päästöjen kasvu. Tämä mittakaava on hyvä tiedostaa”.
– Vaikka luvut näyttävät pahoilta, ei tietenkään pyyhettä saa heittää kehään, vaan meidän on tehtävä voitavamme ilmastonmuutoksen estämiseksi. Työ ilmastonmuutoksen estämiseksi pitää kuitenkin tehdä realiteetit huomioiden. fysiikan ja kemian luonnonlait huomioiden. Siten, että säilytämme kansainvälisen kilpailukykymme.
– Siksi on tärkeää, että suomalaisten kyky liikkua kohtuullisin ehdoin taataan eikä aleta hankaloittaa liikaa vaikka ilmastonmuutoksen torjunta onkin äärimmäisen tärkeä asia.