Attendo käynnisti vastuuohjelman

Yhtiön tarkoitus on vahvistaa hoivan laatua, työhyvinvointia ja asiakaskokemusta.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Arvostelun kohteeksi joutunut hoivapalveluyritys Attendo kertoo tiedotteessaan aloittaneensa laajan vastuullisuusohjelman, jonka tavoitteina ovat hoivakotien henkilökunnan työhyvinvoinnin parantaminen, asukkaiden hoivan laadun jatkuva parantaminen ja vuorovaikutuksen vahvistaminen sidosryhmien kanssa.

– Olemme ottaneet opiksi saamastamme ja huolellisesti analysoimastamme palautteesta. Siksi olemme käynnistäneet mittavan vastuullisuusohjelman tavoitteellisine kehitystoimenpiteineen. Haluamme, että Attendo on hyvä työpaikka attendolaisille ja ikäihmisten hoivakotimme paras loppuelämän koti asukkaillemme, Attendon toimitusjohtaja Pertti Karjalainen kertoo tiedotteessa.

Attendon vastuullisuusohjelma rakentuu toimenpiteistä, jotka on ryhmitelty hoivatyön sujuvoittamiseen, toiminnan ja osaamisen kehittämiseen sekä viestintään ja vastuullisuuteen.

Hoivahenkilöstön aikaa vapautetaan Attendon mukaan hoivatyöhön lisäämällä henkilöstöä hoitotyön kehittämiseen, avustaviin tehtäviin ja rekrytointiin. Vakinaisten ja täysaikaisten työsuhteiden sekä vakituisten sijaisten määrää lisätään. Henkilöstön palkkaamista nopeutetaan myös työkaluja ja prosesseja kehittämällä.

Toiminnan laatua kehitetään yhtiön mukaan lääkehoidon toimintatapoja ja järjestelmiä parantamalla ja auditoimalla, yksikkökohtaisten omavalvontasuunnitelmien kehittämisellä ja panostamalla henkilöstön osaamiseen ja koulutukseen. Jatkossa asukkaiden raskashoitoisuutta aiotaan arvioida tarkemmin, ja palvelun tilaajan kanssa sovitaan hyvään hoitoon tarvittavasta hoitajamitoituksesta ja sen muutoksista.

Viestinnän kehittämisellä yhtiö haluaa tehdä toimintaansa läpinäkyväksi ja sidosryhmäyhteistyöllä halutaan vahvistaa vuorovaikutusta muun muassa hoivakotien asukkaiden omaisten ja muiden sidosryhmien kanssa. Keskeisiä kehityskohteita ovat yhtiön mukaamn myös työyhteisöviestintä ja henkilöstön osallistaminen sekä yhteiskuntavastuun periaatteet, käytänteet ja raportointi.

– Keskeisimmät seuraamamme vastuullisuuden tunnusluvut ovat henkilöstön ja asukkaiden tyytyväisyys. Syksyllä 2018 tehdyssä tutkimuksessa hoivakotien asukkaiden tyytyväisyys oli 4,2 ja henkilöstön työssä viihtyminen 3,9 asteikolla yhdestä viiteen. Vastuullisuusohjelman edistymän ja toteuman sekä tunnuslukujen kehityksen julkaisemme nettisivuillamme, Attendon yhteiskuntavastuusta vastaava johtaja Anna Lehtiranta kertoo.

Attendo on myös kirjannut työsopimuksiin velvoitteen epäkohtien ilmoittamisesta. Sekä henkilöstön että muiden sidosryhmien käytössä on kanavia, joissa huolenilmaisuja voi antaa myös nimettömänä.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)