Suomen ilmastopaneelin puheenjohtajalla Markku Ollikaisen vision mukaan Suomen asema ilmastokriisissä on parantunut huomattavasti. Asiasta kirjoittaa Helsingin Sanomat.
Muun muassa autoilun sähköistyminen nousi jälleen puheenaiheeksi, EU-komission uuden ilmastopaketin myötä. Suomen hallituksen tavoitteena on ollut vähentää liikenteen päästöistä puolet vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 2005 tasoon. Ollikaisen mukaan tavoite voitaisiinkin saavuttaa likimain kokonaan, mikäli sähköautot saataisiin yleistymään ja nykyinen biopolttoaineiden volyymi siirtymään täysin raskaaseen liikenteeseen.
Sähköautoilun merkittävään kasvuun lienee kuitenkin kaksi vaatimusta. Ensinnäkin polttoaineveron korotusta tulisi kompensoida autoveron laskulla. Toinen välttämätön vaatimus olisi autojen latauspisteiden maanlaajuinen saatavuus.
– Pitkänmatkalaiset, joille sähköautosta on eniten hyötyä, eivät siirry niihin, jos valtateiden tehokas latausjärjestelmä ei toimi. Bensa-asemat ovat aika lailla ottaneet linjan, että ne eivät tarjoa latausasemia. Missä pakottava lainsäädäntö?
Kolmanneksi sähköautoilua tukevaksi muutokseksi Ollikainen ehdottaa sähköauton hankintatuen korottamista 6 000 euroon nykyisen 2 000:n euron sijaan. Tuen korotuksen jälkeen merkittävälle osalle suomalaisista tulisi muutamassa vuodessa mahdollisuus vaihtaa sähköautoon.