Tampereen raitiovaunut aloittavat tänään maanantaina aikataulujen mukaisen liikenteen, kertoo Helsingin Sanomat.
Tampereen kaupunginvaltuusto päätti raitiotien rakentamisesta vuonna 2016.
Raitiotiehanke on toteutettu allianssimallilla, jossa Tampereen Raitiotie Oy ja Tampereen kaupunki ovat tilaajaosapuolia. Palveluntuottajina ovat muun muassa NRC Group sekä YIT.
Palveluntuottajien tulos koostuu tarjousprosessissa määritellystä palkkiosta sekä tavoitekustannusten ja -aikataulun alittamisesta tulevista bonuksista, jotka jaetaan tilaajien ja palveluntarjoajien kesken.
– Tilaajat, suunnittelijat ja palveluntuottajat ovat samassa pöydässä ja yhdessä löytävät ratkaisut ongelmiin. Jos tulosta ei tule, myös palveluntuottajat menettävät palkkionsa, Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö kertoi HS:lle.
– Tavoitteena on, että kustannukset alitetaan, mutta se ei saa tapahtua liian helposti normaalilla työpanoksella, Sirviö sanoi.
Sirviön mukaan allianssimallin ideologia on se, että maksimisuorituksen saavuttamiseen vaaditaan aina uusia työmenetelmiä ja innovaatioita.
Tampereen Ratikka -hanke on edennyt jatkuvasti aikataulussa tai jopa sitä edellä. Edes koronaviruspandemia ei hidastanut hanketta muuten kuin joidenkin materiaalien toimitusongelmien osalta.
– Palveluntuottajat pystyivät ratkaisemaan nekin järjestelemällä työvaiheita uudestaan tai hankkimalla korvaavia materiaaleja, Sirviö kertoi.
Sirviön mukaan hanke alitti sille asetetun budjetin. Tavoitekustannukset koko hankkeelle ovat olleet noin 300 miljoonaa euroa, mutta summa tullaan alittamaan noin 34 miljoonalla eurolla.
Rakennustyöt valmistuivat etuajassa kesällä. Alun perin raitiotien Hatanpään valtatien osuudella piti valmistua kokonaisuudessaan vasta tämän vuoden loppuun mennessä.