Kokoomuksen kansanedustaja Outi Mäkelä (kok.) on jättänyt kirjallisen kysymyksen mahdollisuudesta säätää uusi ajokorttiluokka.
Kansanedustaja viittaa mopoauton henkilöautoa selkeästi heikompaan turvallisuuteen.
– Ajokorttilakia tulisi muuttaa niin, että 15-vuotias saisi ajaa M1-autoa, joka olisi rajoitettu kulkemaan korkeintaan nopeudella 45 km/h, kysymyksessä esitetään.
– Rajoitin olisi teknisesti mahdollista asentaa esimerkiksi raskaan kaluston nopeudenrajoittimen tapaan lukitussinetillä kaasun johtosarjoihin. Rajoitin voitaisiin asentaa jälkikäteen autoon tai ajoneuvo voitaisiin myydä sellaisena, että rajoitin on siihen valmiiksi asennettu ja poistettavissa myöhemmin, kysymyksessä todetaan.
– Nopeudenrajoittimella varustetut henkilöautot tulisi merkitä riittävän selkeästi, jotta ne huomattaisiin liikenteessä.
Outi Mäkelän varsinainen kysymys kuuluu ”katsooko hallitus, että Suomeen voidaan säätää oma ajokorttiluokka teknisellä nopeudenrajoittimella varustetun ajoneuvon kuljettamiseen 15-vuotiaana asiaa koskevan direktiivin estämättä sekä katsooko hallitus, että tällaisten ajoneuvojen markkinoille saattaminen on mahdollista EU-oikeudellisen sääntelyn rajoissa”.
Ministeriö selvittää
Kansanedustaja Timo Heinonen (kok.) jätti jo aiemmin vastaavan kirjallisen kysymyksen nopeudenrajoittimella varustetun M1-luokan auton käytön sallimisesta vaihtoehtona mopoautoille.
– Uudet mopoautot ja pienet henkilöautot ovat samassa, noin 10 000 euron hintaluokassa. Erona on, että ”oikeassa” autossa on kaikki EU:n vaatimusten mukaiset turvatyynyt, energiaa kolaritilanteessa sitovat korirakenteet ja kenties kaikkein tärkeimpänä ESC-ajonvakautusjärjestelmä (pienentää suistumisonnettomuusriskiä merkittävästi), Heinosen kysymyksessä todettiin.
– Mikäli M1-luokan henkilöauton käyttö tietyin ehdoin sallittaisiin 15 vuotta täyttäneelle, voitaisiin kolmen vuoden kuluttua nuoren tulleessa ajokortti-ikään perheissä säästää tuhansia euroa. Nykyisin moni perhe ostaa ensin nuoren täytettyä 15 vuotta 10 000 euron mopoauton ja kolmen vuoden kuluttua oikean auton.
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) totesi vastauksessaan, että nuorten liikenneturvallisuuden parantamiseen on kiinnitettävä yhteiskunnan taholta erityistä huomiota.
– Euroopan unionin ajoneuvolainsäädäntö ja ajokorttilainsäädäntö muodostavat puitteet jäsenvaltioiden ajoneuvo- ja ajokorttisääntelylle ja kansallisille käytännöille. Liikenne- ja viestintäministeriössä on käynnistetty selvitystyö jossa selvitetään mahdollisuuksia uusien ajoneuvoluokkien käyttöönottoon EU-lainsäädännön antamissa puitteissa, sekä mahdollisten muutosten vaikutuksia liikenneturvallisuuteen, nuorten liikkumiseen ja ympäristöön kokonaisuutena, ministerin vastauksessa todettiin.