Tampereen yliopiston rakennustekniikan tutkijatohtori Roni Utriainen sanoo Turun Sanomille toivovansa, että sähköpotkulautojen määrää voisi rajoittaa kaupungeissa.
Nykylainsäädännön mukaan operaattorit eivät tarvitse kaupungin lupaa toimintaansa, eli ne voivat tuoda lautansa kaupungille eikä kaupunki voi sitä rajoittaa. Laudat ovat aiheuttaneet ongelmia esimerkiksi holtittoman pysäköinnin suhteen.
– Pyörällisillä apuvälineillä liikkuvien voi olla vaikea väistää sähköpotkulautoja, jos ne on jätetty keskelle jalkakäytävää. Laudat vaikeuttavat myös näkövammaisten liikkumista, Utriainen kertoo.
Kaupungeilla voisi myös olla tarpeita rajoittaa potkulautojen käyttöä esimerkiksi vuorokaudenaikaan perustuen, määrittää alueita joilla niitä ei saa ajaa tai rajoittaa niiden nopeutta. TS:n mukaan operaattorit tekevät pääosin säännöllistä yhteistyötä kaupunkien viranomaisten kanssa.
Utriainen kertoo kaipaavansa potkulautoihin myös promillerajaa perustuen sairaanhoitopiirien tutkimustuloksiin. Suurin osa sähköpotkulautaonnettomuuksissa loukkaantuneista on päihtyneitä. Liikenne- ja viestintäministeriö selvittääkin mahdollisuutta promillerajan asettamiselle.
– Silloin tulee kysymys, miten valvonta hoidetaan. Mutta jos lainsäädäntöön on kirjattu promilleraja, se antaa selkeän viestin, ettei päihtyneenä ajaminen ole ok, Utriainen toteaa.