S-ryhmä kehottaa asiakkaitaan siirtymään kokonaan paperittomaan asiointiin.
– Noin puoli miljoonaa asiakasta on ottanut sähköisten kuittien lisäksi käyttöön paperittoman asioinnin, jossa paperista kuittia ei tulostu kassalla lainkaan, ellei sitä erikseen pyydä.
– Toivoisimme, että yhä useampi asiakas ottaisi palvelun käyttöön, sillä paperikuiteista luopuminen on paitsi arkea helpottavaa myös luonnonvarojen kannalta järkevää, S-ryhmän suunnittelujohtaja Mika Lyytikäinen sanoo tiedotteessa.
S-ryhmässä sähköinen kuitti otettiin käyttöön vuonna 2016. Tällä hetkellä palvelua käyttää noin 1,7 miljoonaa asiakasta, mikä on noin 45 prosenttia asiakkaista. Sähköinen takuukuitti on ollut käytössä vielä tätäkin useammalla.
S-ryhmän mukaan paperittoman asioinnin valitseminen on “resurssiviisaan ekoteko, joka samalla nopeuttaa kassalla asiointia”. Kun palvelun volyymit ovat suuret, myös kuittipaperia säästyy ja jätteen määrä vähentyy vuositasolla huomattavasti.
– Esimerkiksi tämän vuoden tammikuussa noin neljä miljoonaa kuittia toimitettiin ainoastaan sähköisesti. Kuittipaperia tämän määrän tulostamiseen menisi noin 800 kilometrin verran, eli suunnilleen Helsingistä Kolariin asti, Lyytikäinen toteaa.
Sähköisen kuitin ja paperittoman asioinnin käyttöönotto onnistuu S-mobiilin kautta. Tieto paperittomasta asioinnista tulee tämän lisäksi käydä päivittämässä S-etukortille toimipaikan itsepalvelupisteellä.
– Tieto paperikuitittomuudesta ei vielä siirry kortille automaattisesti, mutta tavoitteenamme on kehittää tätä tulevaisuudessa. Aktivointi kuitenkin onnistuu helposti kauppareissun yhteydessä vaikkapa Prismassa tai useimmissa S-marketeissa, Lyytikäinen toteaa.