Venäjän sota Ukrainassa osoitti lopullisesti, miten suuri merkitys myyntiväittämällä ”taistelutestattu”, on puolustusteollisuudelle.
Turkkilaisen Baykarin valmistama Bayraktar TB2 sai valtavasti mainetta, kun Ukrainan puolustusministeriö julkaisi videoita, joissa Bayraktarien laukaisemat ohjukset tuhosivat kymmenittäin Venäjän kalustoa. Ja kuinka monelle nykyajan taistelukalustolle on sävelletty oma laulu?
”Koko maailma on asiakas”, sanoi Baykarin hallituksen puheenjohtaja ja tekninen johtaja Selcuk Bayraktar haastattelussa jo toukokuun lopussa. Toistaiseksi suurin Bayraktar TB2 -kauppa, arvoltaan 370 miljoonaa dollaria, tehtiin tammikuussa Kuwaitiin, josta tuli lennokkityypin 28. asiakas.
Maaliskuun viimeisellä viikolla Baykar julkaisi kuvia uudesta, lentotukialuskäyttöön soveltuvasta, aseistettavasta Bayraktar TB3 -lennokista tuotantolinjalla. Vaikka TB3 on kärkiväliltään kaksi metriä leveämpi kuin 12 metriä leveä TB2, sen siivet taittuvat, mikä helpottaa sen käsittelyä lentotukialuksilla. Lennokin asekuorma on kasvanut TB2:n 150 kilosta 280 kiloon.
Bayraktarin myynnin siivittämänä Baykar on voinut sijoittaa lisää tuotekehitykseen, jonka kärkenä on nyt Bayraktar Kizilelma -hävittäjälennokki, joka nousi ensi kertaa siivilleen viime vuoden lopulla. Maaliskuun lopussa yhtiö tiedotti lennokin siirtyvän sarjatuotantoon ensi vuoden alusta.
Tämä merkitsee hyvin kiivasta koelentotahtia kuluvana vuonna ja myös sitä, että ukrainalainen Ivchenko-Progress pystyy tuottamaan riittävän määrän lennokkiin tarvittavia AI-25TLT-suihkumoottoreita.
Kizilelma on uusi kyky miehittämättömien lennokkien joukossa, koska sen väitetään pystyvän myös ilmataisteluun ilmasta maahan -kyvyn lisäksi. Lennokki pystyy 735 km/h:n nopeuteen, sen suurin lentokorkeus on kymmenen kilometriä ja suurin ase- ja sensorikuorma 1 500 kiloa.
Jos Bayraktar pystyy etenemään sarjatuotantoon ilmoittamassaan ajassa, se nousee hävittäjälennokeissa maailman kärkeen. Yhdysvalloissa mahdollisesti vastaavasta kyvystä ja kehityssopimuksesta kilpailevat Boeing, General Atomics ja Kratos, mutta siellä ollaan vasta valitsemassa sopivinta ehdokasta.
Baykarin tekninen edistys lennokeissa näyttää leviävän muihinkin turkkilaisiin valmistajiin. Turkish Aerospace Industries (TAI) julkaisi 22. maaliskuuta ensi kertaa uuden Anka-3 -lennokin teknisiä ominaisuuksia. Kyseessä on lentävän siiven mallinen häivehävittäjälennokki, jonka odotetaan tekevän ensilentonsa kuluvana vuonna.
Satelliitin välityksellä ohjattavissa oleva Anka-3 pystyy kantamaan 1 200 kilon asekuorman, josta osan rungon asekuilussa. Sen lentoaika on kymmenen tuntia, suurin lentokorkeus 12 kilometriä ja huippunopeus 780 km/h.
Sille ilmoitetaan laaja tehtäväkuva tiedustelu-valvonta-kohdetiedustelu-yhdistelmästä ja elektronisesta sodankäynnistä aina ilmatorjunnan lamauttamiseen ja tuhoamiseen saakka. Lennokin suihkumoottorin oletetaan olevan Ivchenko-Progressin valmistama AI-322.