Länsimaisten vientikieltojen alaisia tuotteita epäillään virtaavan Venäjälle kiertotietä Kazakstanin kautta, kirjoittaa DW.
Myös Suomessa on huomattu piikki vientitilastossa Kazakstaniin Ukrainan sodan alkamisen jälkeen. Viennin arvo yli kaksinkertaistui vuosien 2021 ja 2022 välillä, mikä on herättänyt epäilyn mahdollisesta kieltojen kiertämisestä myös Suomessa.
Vientikielloilla pyritään estämään sellaisten tuotteiden vienti Venäjälle, jotka voisivat vahvistaa sen sotilaallista kyvykkyyttä.
Sotilaallista kyvykkyyttä voivat vahvistaa myös erilaiset kaksikäyttötuotteet, joiden käyttö sopii sekä siviili- että sotilaalliseen toimintaan. Vientikiellon piiriin kuuluukin esimerkiksi erilaista elektroniikkaa kuten ohjauslaitteet ja kamerat, puolijohteet sekä kulkuvälineitä kuten laivat ja lentokoneet ja pitkä lista muita.
Moni kazakstanilainen yritys näyttäisi vievän länsimaisia tuotteita Venäjälle. Ukrainan sodan alkamisen jälkeen elektroniikan vienti Kazakstanista Venäjälle on jopa 22-kertaistunut, mikä on herättänyt epäilyksiä vientikieltojen kiertämisestä.
Myös muissa Keski-Aasian maissa on havaittu viennin Venäjälle nousseen. Samalla vienti Suomesta Keski-Aasiaan on kasvanut huomattavasti lyhyessä ajassa.
Venäjällä on ollut sodan aikana kysyntää useille vientikiellon alaisille tuotteille esimerkiksi tietokoneille ja viime aikoina erityisesti droneille ja kameroille, kazakstanilaisesta yrityksestä kerrotaan DW:lle.
Vientikieltojen kiertämistä on pyritty kitkemään. Länsimainen delegaatio, johon osallistui Britannian ja Yhdysvaltain edustajia, vieraili Kazakstanissa ja totesi maiden voivan asettaa myös kolmansiin maihin pakotteita.
Asiaan on reagoitu myös Kazakstanin parlamentissa, jossa esimerkiksi Ak Zhol -puolue on vaatinut asiasta selvitystä.
Hallinto suunnittelee nyt uuden digitaalisen valvontajärjestelmän käyttöönottoa.
Moni paikallinen suhtautuu kuitenkin epäillen kieltojen soveltamiseen käytännössä ja pitää Kazakstanin ja Venäjän rajan sulkemista tai tarkkailua käytännössä vaikeana toteuttaa.
Pienemmät paikalliset yritykset voivat viedä tavaraa Venäjälle tarkistuspisteiden ohi pienempiä teitä ja muita vaikeakulkuisia reittejä pitkin. Monille yrittäjille vienti Venäjälle on harvemmin asutuilla alueilla ainoa elinkeino.