Väylävirasto on tehnyt kuntokartoituksen Suupohjan radan eli Seinäjoen ja Kaskisten väliselle rataosalle.
Suupohjan 113 kilometriä pitkän rataosuuden liikennemäärät ovat vähäiset. Väyläviraston mukaan liikennemäärien takia lisäinvestoinneille ei ole ollut perusteluja ja viime vuosina Suupohjan rataa on ylläpidetty erillisellä lisärahoituksella.
Kuntokartoituksen perusteella radan kunto on erittäin heikko ja Väylävirasto pitää radan sulkemista parhaana vaihtoehtona korjausten hinta-arvion ja liikennemäärien näkökulmasta. Radan sulkeminen ajoittuisi vuodelle 2024.
Radalla on useita merkittäviä kuntopuutteita, ja tarvetta on turvallisuutta parantaville toimenpiteille kaikissa rakenteissa, Väylävirasto sanoo.
Suurimmat ongelmat ovat 1900-luvun alussa rakennetuissa silloissa, joita on 35. Seinäjoen, Kortesmäenojan, Paloluoman, Kyrönjoen, Nenättömänluoman, Perälän ja Närpiönjoen ratasillat ovat huonokuntoiset ja vaativat joko uusimista tai peruskorjausta.
Radan mitoitus on tehty aikanaan aivan erilaiselle liikenteelle vanhan merenpohjan päälle. Radalla sijaitsee 166 tasoristeystä. Turvallisen liikennöinnin varmistamiseksi radalle on tällä hetkellä asetettu paino- ja nopeusrajoitus.
Radan korjaamisen alustava hinta-arvio on 240 miljoonaa euroa sisältäen radan sähköistyksen.