Helsingin kaupungin kaupunkiympäristötoimialan toimialajohtajan Ville Lehmuskosken mukaan Esplanadin kokeilu on osa pidempää jatkumoa ja tulevan päätöksenteon valmistelua.
Hän kirjoittaa aiheesta Helsingin Sanomien mielipidepalstalla. Kokeilussa esplanadeilla autoliikenteeltä poistettiin yksi kaista ja muutettiin se pyörätieksi.
– Asukkaiden ja elinkeinoelämän edustajien toiveita keskustan kehittämisestä on selvitetty viime vuosina useaan otteeseen, ja työ jatkuu kokeilun aikana.
Hän muistuttaa, että vuosina 2018–2019 tehtiin selvitys kävelykeskustasta ja maanalaisesta kokoojakadusta sekä valmisteltiin Helsingin keskustavisio.
– Tuolloin tuhansien ihmisten ajatuksia kartoitettiin messuilla, haastatteluin, maastossa ja sähköisten kyselyiden avulla. Näkemyksiä on selvitetty myös tämän jälkeen. Pohjoisesplanadi on noussut usein esiin katuna, johon helsinkiläiset toivovat parannuksia.
Pääkaupungin keskustan nykyiset ja tulevat liikenneratkaisut herättävät kiivaitakin mielipiteitä, kuten merkittävien asioiden Lehmuskosken mukaan kuuluukin.
– Keskustan vetovoima ei parane ilman tekoja. Nämä lähtökohdat tuntien kaupunginhallitus linjasi vuonna 2021, että Helsinki valmistelee kävelykeskustan laajentamista kunnianhimoisesti. Kokeilut ja niiden avulla kerättävä tieto ovat osa tätä pitkäjänteistä valmistelua.
Lehmuskosken mukaan kävelykeskustan laajentamista selvitetään, koska tiedetään, että myönteiset vaikutukset voivat ylittää kielteiset vaikutukset reilustikin.
– Näin on käynyt vastaavan kaltaisissa kehittämishankkeissa Keski- ja Pohjois-Euroopassa. Kokeilemalla haemme kokemuksia siitä, miten ratkaisut toimivat Helsingissä.
Hänen mukaansa esplanadien ja kesäkatukokeilujen valmistelussa on noudatettu kaupungin normaaleja päätöksentekomenettelyjä. Kokeiluja koskevat periaatepäätökset on tehnyt kaupunkiympäristölautakunta, ja väliaikaisista katujärjestelyistä ovat päättäneet viranhaltijat kaupungin hallinnollisten periaatteiden mukaisesti.
– Mahdolliset päätösesitykset pysyvämmistä muutoksista kokeilun jälkeen esitellään avoimesti niin päättäjille kuin kaupunkilaisille. Pyöräkaistojen asfaltointi Eteläesplanadille on toteutettu sekin väliaikaisena ja poistettavissa olevalla tavalla.
– Uskon, että nämä ponnistelut ovat tärkeä askel kohti viihtyisämpää ja kaupunkilaisille ja elinkeinoelämälle hyvinvointia tuottavaa Helsingin keskustaa, Lehmuskoski päättää.