Helsingin kaupunki aloittaa ydinkeskustan liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisen. Tavoitteena on, että liikennejärjestelmä kehittyy suuntaan, joka houkuttaa ihmisiä saapumaan keskustaan ja viipymään siellä pitempään.
Kaivokatu muuttuisi vuosille 2026–27 aikataulutetun peruskorjauksen yhteydessä kävelyä, joukkoliikennettä ja pyöräliikennettä palvelevaksi kaduksi. Ydinkeskustan poikittainen autoliikenne tukeutuisi silloin ensisijaisesti Pohjois- ja Eteläesplanadin muodostamaan pääyhteyteen.
Maanalaisten pysäköintilaitosten ja huoltotunnelin saavutettavuutta ja toimintaedellytyksiä kehitetään palvelemaan ydinkeskustan logistisia tarpeita sekä saapumista autolla.
Ensivaiheessa edistetään Hakaniemen torin pohjoispuolelta maanalaista ajoyhteyttä keskustan huoltotunneliin. Tällä hetkellä kaupungin mukaan ydinkeskusta ja maanalaiset pysäköintihallit ovat hyvin saavutettavissa saavutettavuus länsisuunnasta tultaessa. Sen sijaan muista suunnista saavuttaessa yhteydet parkkihalleihin ovat heikommat ja pysäköintitilojen tarjonta puutteellista.
Paikalliskatuja kehitetään rauhallisen liikkumisen ympäristöinä, jotka tukevat niin kivijalkakorttelien elävyyttä kuin kävelyreittien jatkuvuutta. Läpiajavan autoliikenteen tulee mahdollisimman suuressa määrin ohjautua pääverkon kaduille.
Suunnitelmalla pyritään vahvistamaan elämyksellistä keskustaa. Tavoitteena on, että yhä suuremmalle määrälle ihmisiä tarjotaan hyvät mahdollisuudet saapua keskustaan.
Kaupunki haluaa myös parantaa kävelyn, oleilun ja viihtymisen olosuhteita, vähentää liikenteestä johtuvia haittoja, varmistaa keskustan toiminnallisuuden ja lisätä keskustan elinvoimaisuutta.
Valmisteluun liittyvä vuorovaikutus ajoittuu talveen 2023–2024. Suunnitelman ja siihen kuuluvan toimenpideohjelman on määrä valmistua Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan päätettäväksi keväällä 2024.
LUE MYÖS:
Yrittäjä Helsingin uudistuksesta KL:lle: Keskusta on ollut kesällä ihan kuollut
”Paloauton turha yrittää” – pelastuslaitos testasi tietyösumput