Keskusrikospoliisi (KRP) järjesti äsken tiedotustilaisuuden Suomenlahden kaasuputkivaurion esitutkinnan etenemisestä. KRP kertoi viime torstaina, että Balticconnector-kaasuputken vaurion tekninen tutkinta on valmistunut.
Yleisjohtaja Risto Lohi KRP:stä kertoi tänään, että tapahtumapaikkaa on kartoitettu ja nopeasti muodostui useita tutkintalinjoja, joista yksi nousi päätutkintalinjaksi. Vaurion on kaasuputkelle on aiheuttanut voimakas, ulkopuolinen mekaaninen voima, ja räjähdys on poissuljettu.
Muut poikkeamatapaukset samalta yöltä tukivat päätutkintalinjaa ja kiinnostus kohdistui yhteen alueella liikkuneeseen alukseen, Hongkongin lipun alla seilaavaan NewNew Polar Beariin.
– Vieras esine nostettiin tänä aamuna, niin kutsuttu ”möykky”, jonka osuutta tapahtumiin selvitetään, Lohi sanoi.
Vieras esine on ankkuri, jonka epäillään olevan peräisin NewNew Polar Bearilta, jolta näyttäisi puuttuvan toinen keula-ankkuri. Kooltaan ankkuri on 2,5 x 2 x 1 metriä ja painaa kuusi tonnia.
Merenpohjassa näkyy leveä raahausjälki, joka etenee kohti putken rikkoutumiskohtaa, jossa putki on myös siirtynyt. Sen jälkeen on esineen löytymiskohta, minkä jälkeen on kapeampi raahausjälki, joka jatkuu itään kohti Suomen ja Viron välistä datakaapelia.
– Näiden tietojen analysointi on käynnissä, Lohi kertoi.
Tutkinnassa yritettiin ottaa yhteyttä alukseen, kun se oli lähtenyt Pietarista länteen. Laivaan ei kuitenkaan saatu yhteyttä tapahtumien selvittämiseksi ja juridiset toimenpiteet eivät olleet mahdollisia, Lohi totesi tiedotustilaisuudessa. Tällä hetkellä NewNew Polar Bear on Venäjän talousvesivyöhykkeellä.
Risto Lohen mukaan seuraavaksi selvitetään onko teko tahallinen, ja mikä olisi mahdollisesti taustalla, mutta tutkinta on kesken sen osalta. KRP:n päällikkö Robin Lardot jatkoi, että vielä on tutkinnan alla, onko kyse esimerkiksi huolimattomuudesta tai huonosta merimiestaidosta, vai tahallisuudesta, ja sen jälkeen pohditaan vasta motiivia.
Lardotin mukaan kiinalaisalukseen yritettiin ottaa yhteyttä normaaleilla viestintäkanavilla.
– Syyt vaihtelivat, minkä takia alus ei voinut poiketa kurssistaan, ja se vaikutti meidän näkökulmasta vastahankaiselta, Lardot kertoi.
– Tässä tehdään yhteistyötä kiinalaisten viranomaisten kanssa myös, hän jatkoi.
KRP:n edustajat eivät ottaneet kantaa Venäjän mahdollisesta osallisuudesta tapahtumiin, vaan totesivat, että tutkinta on kesken.
Venäläisen Sevmorput-rahtialuksen liikkeet eivät kuitenkaan enää kuulu KRP:n päätutkintalinjaan.
– Emme lähde spekuloimaan, sanoi Lardot kysymykseen Venäjästä.
NewNew Polar Bearin liikkeet sopivat KRP:n mukaan ajallisesti ja paikallisesti myös Ruotsin ja Viron välisen tietoliikennekaapelin rikkoutumiseen.