- Huoltoasemaverkostot seuraavat asiaa toki hyvin tarkkaan, mutta toistaiseksi sähköautojen yleistyminen ei ole vaikuttanut polttonesteiden jakelu- tai huoltoasemaverkkoon, kertoo liikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja Tieliikenteen Tietokeskuksesta Turun Sanomille.
Vaikka ensirekisteröinneistä lähes puolet onkin jo ladattavia täyssähköautoja tai hybridejä, on niiden osuus autokannasta edelleen vasta noin seitsemän prosenttia.
Täyssähkö- ja ladattavia hybridiautoja Suomessa oli lokakuun alussa yhteensä noin 200 000 kappaletta. Joka kolmas sähköauto on täyssähköinen.
Vasta vuonna 2035 Suomen autokannasta puolet on ladattavia, arvellaan Tieliikenteen Tietokeskuksen käyttövoimaennusteessa.
– Tässä vaiheessa sähköautojen määrä vaikuttaa tietysti jo jakeluasemien määriin. Meidän ennusteidemme mukaan ensimmäisenä häviävät niin sanotut kylmäasemat. Arvioimme kuitenkin, että aika hidas tämä muutos on, Kalenoja toteaa.
Suurin osa huoltoasemaverkoista on investoinut myös sähkölatauspisteisiin.
Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Tero Lausala sanoo, että suomalaisten ei tarvitse olla huolissaan siitä, ettei bensaa tai dieseliä enää saisi sähköautojen yleistyessä.
– Vielä vuonna 2040 on Suomen silloisesta kolmen miljoonan kappaleen henkilöautomäärästä 40 prosenttia polttomoottoreilla käyviä, eli eivät ne pumput pitkään aikaan mihinkään häviä, hän toteaa Turun Sanomille.