Aiemmin Gigantin myyjänä työskennellyt mies paljastaa Iltalehdelle, että myyjien pääasiallisena tehtävänä on tuloksen tekeminen yritykselle eikä asiakkaan palveleminen.
Hänen mukaansa myyjiä kannustetaan tällaiseen menettelyyn provisiopalkkauksella. Lisämyyntiä seurataan aktiivisesti ja alisuoriutumisesta joutuu nopeasti kehityskeskusteluihin.
– Kun uusi myyjä tulee Giganttiin töihin, määritellään hänen työaikansa. Yleensä se on 0–20 tuntia viikossa. Tämän jälkeen määritellään myyntitavoite ja katetavoite. Pelkällä perusmyynnillä ei pääse myyntitavoitteisiin eikä kunnolliseen palkkatasoon, entinen Gigantin myyjä kertoo IL:lle.
Myytyjen tuotteiden arvo on hänen mukaansa Gigantin myyntitavoitteissa ”täysin oma maailmansa”. Esimerkiksi useiden televisioiden ja puhelinten hinnat on painettu miinuksen puolelle.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että provisiot nousevat plussan puolelle erilaisia lisäpalveluita ja oheistarvikkeita myymällä.
– Toisaalta, jos televisiokaupan yhteydessä myyjä saa vaihdettua koko kuusihenkiselle perheelle puhelinliittymät, hän pääsee jälleen plussan puolelle, entinen myyjä pohtii.
Hänen mukaansa Gigantin myyjänä pärjää parhaiten, kun ajattelee vain myyntiä. Uusien myyjien tulosta seurataan myös tarkasti, ja heikon tuloksen tehnyt myyjä saa lähteä.
– Gigantin myyjissä on todella iso vaihtuvuus, hän sanoo IL:lle.
Suurta vaihtuvuutta selittää hänen mukaansa myös se, että suuri osa työntekijöistä ovat nuoria eivätkä he tiedä työlainsäädännöllisistä oikeuksistaan.
Entisen myyjän mukaan Gigantin myyjänä pärjää niin kauan, kun ajattelee pelkkää myyntiä.
–Jos alkaa ajatella, ettei tuo mummo tai kolmekymppinen ymmärrä, millaista kauppaa on tekemässä, tämä heijastuu palkkaan ja tulokseen.
Gigantin aggressiivinen myyntikulttuuri on ollut runsaasti esillä viime aikoina. Esimerkiksi Helsingin Sanomat kertoi tapauksesta, jossa 84-vuotias nainen oli mennyt Giganttiin ostamaan uutta latausjohtoa puhelimeensa. Viiden euron johdon lisäksi hänelle myytiin kaksi sopimusta, joiden yhteishinta kohosi yli 300 euroon. Sopimukset oli tarkoitettu älypuhelimelle, jota asiakkaalla ei edes ollut.
IL kertoi aiemmin tapauksesta, jossa jossa 79-vuotias asiakas meni Giganttiin tarkoituksenaan ostaa 179 euron älypuhelin. Lopulta lasku kohosi yli 600 euroon, sillä asiakkaalle oli myyty erilaisia lisäpalveluita, joita hän ei edes tiennyt ostaneensa.
Esiin on tullut useita muitakin vastaavanlaisia tapauksia. Asiakkaat ovat kertoneet myös kokemuksista, joissa myyjät yrittävät puoliväkisin saada asiakkaan ostamaan tuoteryhmän kalleinta tuotetta.
Gigantin toimitusjohtaja Niko Sandström pahoittelee IL:lle tilannetta ja pitää uutisia Gigantin epäeettisestä toiminnasta huolestuttavina.
– Ikävä kuulla, että tällaisia kokemuksia on useita. Se on meille iso peiliin katsomisen paikka, kun tällaisia tapahtuu, Sandström kommentoi.
Sandström kiistää entisen työntekijän esittämän väitteen myyjien provisiopalkkauksesta. Sen sijaan Gigantilla on hänen mukaansa käytössä myymäläkohtainen tulostavoite. Kun myymälä saavuttaa tietyt kuukausitavoitteet, jyvitetään myymälälle maksettava bonus myyjille. Käytännössä myyjä voi siis jonkin verran vaikuttaa kuukausittain saamaansa bonukseen.
Myöhemmin Gigantti julkaisi tiedotteen, jossa se pyysi anteeksi epäonnistumisiaan asiakaspalvelussa. Toimitusjohtajan mukaan yritys ei hyväksy myyjiltään epärehellisyyttä asiakaspalvelutilanteissa, ja ryhtyy toimenpiteisiin eettisen myyntityön edistämiseksi.
LUE MYÖS:
Gigantti pyytää anteeksi epäonnistumisia asiakaspalvelussa
Artikkelia muokattu 26.10.2023 kello 12.38: Lisätty tieto, että toimitusjohtaja kiistää myyjän esittämän väitteen provisiopalkkauksesta. Lisätty maininta Gigantin myöhemmin julkaisemasta pahoittelusta.