Äänen antaminen tulevissa presidentinvaaleissa vaikuttaa kiinnostavan suomalaisia selvästi enemmän kuin viime kevään eduskuntavaaleissa, selviää Iro Research Oy:n Uutismedian liitolle tekemästä Presidentinvaalit 2024 -tutkimuksesta.
Presidentinvaaleissa aivan varmasti äänestämään aikovia on nyt 81 prosenttia, kun ennen eduskuntavaaleja aivan varmoja oli 71 prosenttia. Lisäksi on niitä, jotka aikovat äänestää melko varmasti.
Toteuma on kuitenkin yleensä ollut lähempänä tutkimuksen aivan varmojen äänestäjien osuutta. Eduskuntavaalien toteutunut äänestysprosentti oli 71,9 prosenttia.
Jos presidentinvaaleissa päästään lähelle 80 prosentin äänestysaktiivisuutta, se tarkoittaisi huomattavaa nousua edellisten, vuoden 2018 presidentinvaalien ensimmäisen kierroksen tasosta (69,9 %).
Äänestämään aikovista 58 prosenttia hakee tukea presidentinvaalien äänestyspäätöksiin televisiosta (tv-kanavat tai niiden verkkopalvelut) ja 55 prosenttia painetuista tai digitaalisista sanomalehdistä.
Joka viides, hakee tukea äänestyspäätökseen ehdokkaina olevien verkkosivuilta, keskusteluista ehdokkaiden kanssa erilaisissa tapahtumissa, radiosta, aikakauslehdistä tai sosiaalisesta mediasta.
Painetuista tai digitaalisista sanomalehdistä tukea äänestyspäätökseen hakevat varsin tasaisesti kaiken ikäiset. Televisio painottuu selvästi yli 55-vuotiaisiin.
Sosiaalinen media on vahva alle 35-vuotiaiden keskuudessa, kun taas yli 45-vuotiaille sosiaalinen media on äänestystukena jokseenkin merkityksetön. Tiedotusvälineiden vaalikoneita aikoo todennäköisesti kokeilla 69 prosenttia äänestämään aikovista, nuorimmista selvästi useampi kuin vanhemmista.
Presidentinvaaleissa äänestämään aikovista 29 prosenttia kertoo olevansa jo aivan varma, ketä aikoo äänestää. Melko varmoja valinnastaan on 38 prosenttia.
Kolmannes äänestäjistä (33 %) pohtii edelleen useiden ehdokkaiden välillä tai valinta on vielä täysin auki. Varmimpia valinnastaan ovat tällä hetkellä vanhemmat ikäryhmät sekä vihreitä, kokoomusta tai perussuomalaisia kannattavat suomalaiset.
– Presidentinvaaleista 2024 on tulossa jännittävät. Kiinnostus äänestämiseen on suuri, ja aikaa ehdokkaan valintaan on vielä vajaat kolme kuukautta. Onnistuminen televisiossa esitettävissä vaaliväittelyissä ja näkyminen sanomalehtien eri kanavissa ovat ehdokkaille nyt erityisen tärkeitä, sanoo tiedotteessa Uutismedian liiton tutkimus- ja markkinointijohtaja Sirpa Kirjonen.
Presidentinvaaleissa ehdokkaan puoluetaustalla on merkitystä vain joka viidennelle äänestäjälle. Huomattavasti tärkeämpiä ominaisuuksia ovat muun muassa kyky johtaa ulkopolitiikkaa ja kokemus kansainvälisestä toiminnasta. Nämä nostaa kärkeen 75 prosenttia äänestäjistä.
Tutkimuksessa vastaajille annettiin mahdollisuus esittää yksi toive tulevalle presidentille. Vastauksissa toistuivat Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikan jämpti ja vakaa johtaminen, koko kansan presidenttiys, kansan kuunteleminen ja yhdistäminen, arvojohtaminen, tasapuolisuus, rehellisyys, rauhallisuus, Suomen edustaminen tyylikkäästi. Useita toiveita esitettiin myös Sauli Niinistön linjan jatkamiselle.