Kodinelektroniikkaketju Gigantti pyytää asiakkailtaan anteeksi epäonnistumisia asiakaspalvelussa.
Julkisuudessa on viime aikoina ollut esillä useita tapauksia, joissa asiakkaalle on myyty tuotteita, joita hän ei olisi tarvinnut. Yhdessä tapauksessa Gigantissa asioinut iäkäs asiakas ei edes tiennyt tilanneensa oheispalveluja satojen eurojen edestä. Asia tuli ilmi vasta, kun iäkkään asiakkaan läheinen tarkasteli hänen ostokuittiaan.
Gigantin entinen myyjä kertoi aiemmin Iltalehdelle, että myyjien pääasiallisena tehtävänä on tuloksen tekeminen yritykselle eikä asiakkaan palveleminen. Hänen mukaansa tällaiseen toimintaan kannustetaan erillisellä bonusjärjestelmällä.
Myös muut asiakkaat ovat kertoneet Gigantissa kokemastaan epäeettisestä asiakaspalvelusta, jossa myyjä on pyrkinyt puoliväkisin myymään heille esimerkiksi tuoteryhmän kalleinta tuotetta.
– Nämä palautteet ovat vakava signaali kulttuuristamme, minkä myötä meillä on peiliin katsomisen ja korjaustoimenpiteiden paikka, Gigantti pahoittelee verkkosivuillaan.
Tiedotteessaan yritys painottaa, ettei Gigantti hyväksy minkäänlaista epärehellisyyttä tai huijauskäytäntöjä asiakaspalvelussa.
– Meille on äärimmäisen tärkeää, että kaikki asiakkaamme pystyvät kokemaan Gigantissa asioinnin turvalliseksi ja mielekkääksi nyt ja jatkossa.
Toimitusjohtaja Niko Sandströmin allekirjoittaman tiedotteen mukaan Gigantti tulee työskentelemään yhtenäisenä sen eteen, että viime aikoina esitetylle palautteelle ole jatkossa enää aihetta.
Gigantti lupaa välittömästi käynnistää toimenpiteet asiakaspalvelussa havaittujen epäkohtien korjaamiseksi. Jatkossa myymälätyöntekijöiden bonusmallia muutetaan välittömästi niin, että asiakastyytyväisyyden osuus moninkertaistuu aiempaan nähden.
Lisäksi yritys lupaa muun muassa kiinnittää aiempaa enemmän huomiota eettiseen toimintaan myyntityössä. Gigantti lupaa tehostaa myös työntekijöiden yksilöllistä ohjausta.