Tutkijat arvioivat Helsingin Sanomissa, millainen merkitys presidenttiehdokkaiden esiintymisellä Ylen Elämäni biisi -ohjelmassa voi olla vaalien kannalta.
Lauantaina esitetyssä jaksossa olivat mukana Mika Aaltola (sit,), Pekka Haavisto (vihr,), Jussi Halla-aho (ps,), Olli Rehn (kesk,) ja Alexander Stubb (kok,). Katsojia oli kaikkiaan 1,5 miljoonaa.
– En tiedä, onko sillä huomattavaa merkitystä, mutta mikään vaalitentti tai vaalikeskustelu ei pysty tavoittamaan yhtä laajaa ja monipuolista yleisöä, Helsingin yliopiston yleisen valtio-opin dosentti Hanna Wass sanoo.
Hänen mukaansa asiapitoista tietoa on tarjolla yllin kyllin, mutta viihdeohjelma voi tarjota äänestäjille sellaista tietoa ehdokkaista, jota muuten on vaikeampi löytää, etenkin kun presidentinvaaleissa etsitään arvojohtajaa ja keulakuvaa.
Myös Tampereen yliopiston viestinnän professorin Pekka Isotaluksen mukaan viihdeohjelma voi vaikuttaa monipuolisemmin mielikuviin ehdokkaista.
– Ohjelmalla voi tavoittaa myös sellaista yleisöä, joka ei ole niin kiinnostunut politiikasta, jolloin omaa persoonaansa on mahdollisuus tehdä tutuksi äänestäjille, Isotalus sanoo HS:lle.