Yleinen hintojen nousu saa suomalaiset taktikoimaan jouluostoksilla tänä vuonna, ja enemmistö aikoo hyödyntää alennusmyyntejä, kertoo Klarnan tuore kyselytutkimus.
– Kauppiaat voivat varautua kiireiseen alennusmyyntikauteen, sillä jopa 57 prosenttia kuluttajista aikoo hyödyntää alennusmyyntien tarjouksia joulukaudella, kertoo Klarnan Suomen maajohtaja Elisa Christersson tiedotteessa.
Jopa 62 prosenttia suomalaisista sanoo, että yleinen hintojen nousu vaikuttaa jouluostosten tekoon, ja vain 29 prosenttia vastaajista kertoo, ettei hintojen nousulla ole vaikutusta joulukauden ostoksiin. Niistä suomalaisista, joiden kulutukseen hintojen nousu vaikuttaa, 71 prosenttia kertoo etsivänsä edullisempia tuotteita ja 35 prosenttia vastaajista mainitsee, että he aikovat ostaa vain ale-tuotteita tänä joulukautena.
Suomalaisista vastaajista jopa 64 prosenttia uskoo hyödyntävänsä Black Friday -tarjouksia. Heistä 46 prosenttia ennakoi ostavansa enimmäkseen tuotteita, jotka olisin ostanut joka tapauksessa, mutta jotka saa halvemmalla Black Friday -alennusmyyntien aikana.
Vain joka kolmas Black Friday -ostoksille aikova suomalainen ei vielä tiedä, mitä aikoo ostaa.
Eniten rahaa suomalaiset ennakoivat käyttävänsä ruokaan (37 prosenttia) ja matkustamiseen (33 prosenttia), mutta lahjoihin suurimmat panostukset aikoo laittaa vain 11 prosenttia suomalaisista. Tässä suomalaiset eroavat selkeästi muista kyselymaista, joissa keskimäärin 45 prosenttia vastaajista aikoi kuluttaa eniten juuri lahjoihin.
Suomalaisten lahjabudjetit ovat tänä vuonna kyselymaiden pienimpiä Kreikan ja Portugalin ohella. Suomalaiset aikovat käyttää keskimäärin 263 euroa, kun ruotsalaiset arvioivat kuluttavansa 276 euroa ja yhdysvaltalaiset jopa 681 euroa jouluostoksiin.
Keskimäärin joka neljäs suomalainen voisi harkita käyttävänsä tekoälyä apuna jouluostosten teossa, ja nuorimmista 18–26-vuotiaista jopa 49 prosenttia huolisi tekoälyn avukseen. Nuoret käyttäisivät tekoälyä mieluiten ostoslistan laatimiseen (43 prosenttia) ja hintavertailuun (42 prosenttia), sekä tuote- ja lahjasuosituksiin (37 prosenttia).
Iäkkäämmistä vastaajista suosituin käyttötarkoitus olisi juuri hintavertailu, sillä 94 prosenttia 59–75 vuotiaista voisi käyttää tekoälyä hintavertailuun.
Kyselyn toteutti tutkimusyhtiö Nepa ja kyselyyn vastasi 1032 suomalaista syyskuun 2023 aikana.