Ural Airlinesin Airbus-matkustajakone joutui tekemään syyskuussa pakkolaskun pellolle. LEHTIKUVA / AFP, AFP / LEHTIKUVA / VLADIMIR NIKOLAYEV

Vuoto paljasti: Venäjän siviili-ilmailu on romahduksen partaalla

Yli kolmannes Venäjän matkustajalentokoneista on jouduttu purkamaan varaosiksi.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Ukrainan sotilastiedustelupalvelu HUR kertoo murtautuneensa Venäjän liikenneministeriön ilmailuviraston tietokantoihin, jotka paljastavat maan siviili-ilmailun karun tilan. Asiasta uutisoi Ukrinform.

HUR onnistui saamaan haltuunsa ilmailuviraston päivittäiset raportit viimeisen puolentoista vuoden ajalta. Niiden mukaan Venäjällä oli sattunut kuluvan vuoden syyskuuhun mennessä 185 ilmailu-onnettomuutta, kun vuonna 2022 luku oli 50.

– Venäjän lentoliikenteen vaarallisuus on siis kolminkertaistunut, HUR:n tiedotteessa todetaan.

Venäläislentokoneet kärsivät nyt etenkin moottoreihin ja runkoon liittyvistä ongelmista. Myös hydrauliikka, laipat, laskutelineet ja ohjelmistojärjestelmät ovat tuottaneet ongelmia.

Airbus-koneissa ongelmana on ollut taas se, että ohjaamo on täyttänyt savusta. Venäjän 220 Airbus-matkustajakoneesta 19:sta raportoitiin ongelmia, joista 17 liittyi savuun ohjaamossa.

Venäjä joutuu myös käyttämään yhä enemmän ei-sertifioituja osia pitääkseen lentokoneensa ilmassa. Kun vuonna 2022 vain 10 prosenttissa lentokoneiden korjauksista käytettiin ei-sertifioituja osia, on luku noussut tänä vuonna 70 prosenttiin. Lentokoneita joudutaan myös viemään korjattavaksi Iraniin, koska Venäjällä ei ole riittävästi osaamista matkustajakoneiden ylläpitoon.

Toinen ilmiö, joka on yleistynyt kuluvan vuoden aikana, on ”lentokonekannibalismi”. Jopa 35 prosenttia Venäjälle rekisteröidyistä lentokoneista käytetään nyt varaosina muihin lentokoneisiin.

Kaikesta tästä huolimatta osa lentokoneista on jo lentokelvottomia. An-2 -koneilla ei voida lentää enää lainkaan, sillä niiden moottorit valmistetaan Puolassa, eikä maa suostu myymään Venäjälle varaosia. 21:stä brasilialaisesta Embraer-matkustajakoneesta seitsemällä ei voida lentää enää lainkaan.

Vikojen myötä kansainvälinen ilmailujärjestö ICAO nosti jo viime vuonna Venäjän suurimman riskin kategoriaan, jossa ovat muun muassa Bhutan ja Liberia. Näiden maiden siviili-ilmailussa on järjestön mukaan erittäin suuria turvallisuusriskejä.

– Venäjän siviili-ilmailussa esiintyykin erittäin vahvaa turbulenssia, HUR:n tiedotteessa veistellään.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)