Hintaoppaan kuluttajatutkimuksen mukaan hieman yli yhdeksän prosenttia suomalaisista ei aio ostaa lainkaan joululahjoja, ja vajaa 12 prosenttia käyttää niihin vähemmän kuin 50 euroa.
Kolmannes kuluttajista jättää osan tai kaikki joululahjaostokset joulun jälkeisiin alennusmyynteihin. Yleisimmin joululahjat ostetaan 1–2 kuukautta ennen joulua tai joulukuun alkupuolella.
Hintaopas ennustaa joulua edeltävän ajan vilkkaimmiksi ostospäiviksi tulevaa viikonloppua 9.-10. joulukuuta. Viime vuonna hinnat lähtivät laskuun 22. joulukuuta, ja joulualen edullisimmat päivät olivat 25. ja 30. joulukuuta.
Hintaoppaan mukaan kuluttajan on hyvä tiedostaa uuden alennusmyyntilain vaikutus joulualennuksiin.
– Jos pukinkonttiin toivottu tuote oli alennuksessa Black Fridayn aikaan, se ei välttämättä ole alennuksessa ennen joulua.
– Suomalaisten joululahjabudjetit pysyvät tutkimuksen mukaan haastavasta taloustilanteesta huolimatta samalla tasolla kuin viime vuonna, joten vaikuttaa, että kuluttajat tahtovat edelleen panostaa joulunviettoon. Viime vuonna vilkkain ostospäivä ennen joulua oli 11. joulukuuta, ja on todennäköistä, että näemme tänäkin vuonna vilinää kaupoilla tulevana viikonloppuna, Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett ennustaa.
Kannattaako lahjakaupoille lähteä viime hetkellä alennusten toivossa?
Moni kuluttaja pyrkii tänäkin vuonna hankkimaan joululahjat loppuvuoden alennusmyynneistä säästöjen toivossa, mutta tänä vuonna alennusmyynnit eivät välttämättä toteudu viime vuosien tapaan.
Kuluvan vuoden alussa voimaan tullut laki edellyttää kauppoja ilmoittamaan alennusta edeltäneen 30 päivän halvimman hinnan. Monien tuotteiden hintoja laskettiin marraskuun lopun Black Friday -alennusmyyntejä varten, ja 30 päivän tarkastelujakson näkökulmasta Black Fridayn ja joulun väliin ei jää tarpeeksi aikaa hintojen nostamiselle ja laskemiselle.
– On hyvin mahdollista, että Black Friday -alennuksissa ja joulualessa nähdään tänä vuonna eri tuotteita. Näin tuotteille voidaan merkitä mahdollisimman suurelta näyttävä alennus, sillä nyt on ensimmäinen kerta, kun kauppojen täytyy joulun alla verrata hintoja edeltäneeseen 30 päivään, Matinvesi-Bassett sanoo.
– Kuluttajan näkökulmasta tämä voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että Black Fridayn aikaan tarjouksessa ollut airfryer ei välttämättä tule enää alennukseen ennen joulua, vaan aikaisintaan 30 päivää Black Fridayn jälkeen eli 25. joulukuuta, Matinvesi-Bassett jatkaa.
Joulun jälkeiset alennusmyynnit ovat vuosi vuodelta alkaneet aiemmin ja lakimuutos voi aikaistaa joulualennuksia entisestään. Toisaalta lakimuutos voi saada aikaan myös sen, että alennusmyyntejä aletaan markkinoida vasta joulupäivänä.
Viime vuonna hinnat alkoivat laskea jo 22. joulukuuta, mutta alhaisimmillaan ne olivat vasta jouluaaton jälkeen, 25. joulukuuta ja laskivat aina 30. päivään saakka. Joulualen edullisimpana päivänä 30. joulukuuta hinnat olivat keskimäärin -3,28 prosenttia marraskuun alkua alempana.
Kokonaisuudessaan joulun jälkeisissä alennusmyynneissä hinta laski 38 prosentilla tuotteista, mutta se myös nousi 31 prosentilla tuotteista.