Jemenin huthikapinallisten iskut Punaisellamerellä seilaaviin rahtialuksiin ovat johtaneet rahtihintojen nousuun, mikä taas voi aiheuttaa nostopaineja ruoan ja muiden kuluttajatuotteiden hintoihin. Asiasta uutisoi BBC.
Viimeisen kolmen viikon aikana rahtilaivoihin on isketty yhdeksän kertaa. Yhdysvallat aloitti iskut hutheja vastaan tammikuun 11. päivä, ja tämän jälkeen Punaisellamerellä kulkevien alusten määrä on pudonnut 29 prosentilla.
Huthit ovat väittäneet kohdistavansa marraskuussa alkaneet iskunsa israelilaisaluksiin, mutta toistaiseksi 28:sta iskun kohteeksi joutuneesta laivasta vain seitsemällä on minkäänlainen yhteys Israeliin. Yksikään alus ei ole seilannut Israelin lipun alla.
Vielä joulukuun puolivälissä Punaisellamerellä kulki hieman yli 400 alusta päivässä. Tammikuun lopussa luku oli puolittunut 200:aan. Merkittävä osa aluksista kiertääkin nyt Afrikan Hyväntoivonniemen kautta sen sijaan, että ne kulkisivat Punaisenmeren ja Suezin kanavan halki.
Pidentynyt matka maksaa arvioiden mukaan kaksi miljoonaa dollaria enemmän kuin suorempi reitti Punaisenmeren kautta. Tämä näkyy myös rahtihinnoissa: Kun marraskuussa yhden rahtikontin kuljetus Shanghaista Rotterdamiin maksoi noin 1 200 dollaria (n. 1 100 euroa), tammikuun lopussa hinta oli noussut 5 000 dollariin (n. 4 600 euroa).
Arvioiden mukaan lisääntyneet rahtikustannukset tulevat heijastumaan myös ruoan ja muiden kuluttajatuotteiden hintoihin.
Kansainvälisen kaupan ja viennin instituutin pääjohtaja Marco Forgione kommentoi aiemmin tammikuussa Politicolle, että nousseiden hintojen lisäksi pidentynyt matka-aika vaikeuttaa etenkin pilaantuvien ruokien kuten hedelmien ja vihannesten kuljetusta.
Toinen ongelma liittyy elintarviketeollisuudessa laajalti käytettyyn palmuöljyyn, sillä sen saatavuuden heikentyminen voi aiheuttaa keskeytyksiä monien eri prosessoitujen ruokien tuotannossa.
Varustamot ovatkin pyrkineet ehkäisemään iskuja eri tavoin. Osa on palkannut aluksilleen aseistettuja vartioita, osa taas sammuttaa aluksen sijainnin paljastavan AIS-transponderin kulkiessaan Punaisenmeren läpi. Osa aluksista taas viestii transponderien kautta, ettei niillä ole yhteyttä Israeliin tai että niiden miehistö koostuu kiinalaisista.
Kiinalaisvarustamot ovatkin hyötyneet huthien iskuista – niiden alusten osuus Punaisenmeren läpi kulkevista aluksista on kasvanut kahdessa kuukaudessa 13 prosentista 28:aan.