– Tuulilasiin tulleet kiveniskemät on syytä korjauttaa mahdollisimman ripeästi, sillä vioittunut lasi saattaa häiritä auton järjestelmiä ja laajentua suuremmiksi vahingoiksi. Lasivahinkojen määrä saattaa tänä vuonna olla tavallista korkeampi, koska huonokuntoisten teiden määrä kasvaa jatkuvasti, kertoo Vakuutusyhtiö Fennia.
Autojen tuulilasivahinkoja sattuu ympäri vuoden, mutta erityisen kovilla tuulilasit ovat Fennian tilastojen mukaan maalis-huhtikuussa. Lämpötilavaihtelut pakkasen ja plusasteiden välillä sekä routavauriot kuluttavat tien pintaa, minkä vuoksi kivet irtoavat asfaltista herkemmin. Lisäksi autojen talvirenkaiden kuluessa nastat irtoavat herkemmin.
Lasivahinkoja sattuu pahimmillaan yli tuhat päivässä, eniten moottoriteillä. Lasivahinkojen osuus kaikista kaskovahingoista on jo noin kolmannes.
– Viime vuosina lasivahingot ovat kasvaneet yhdeksi yleisimmistä autovakuutuksesta korvattavista vahingoista. Tyypillisesti lasivahinkoja sattuu eniten kevätkuukausina lumien sulaessa Etelä-Suomen vilkkailta teiltä, sanoo Henri Schaffter. Hän vastaa Fennian ajoneuvo- ja omaisuusvahinkojen kumppanuuksista.
Moni autoilija siirtää kiveniskemien korjaamisen myöhemmäksi, tai unohtaa tarkistaa auton tuulilasia niiden varalta. Fennian tilastojen mukaan yhä useampi autoilija korjauttaa tuulilasin vasta viikkoja vahingon jälkeen.
– Saatetaan helposti ajatella, että pienen iskun ehtii korjata myöhemminkin. Mutta viivyttely voi pahentaa vikaa tuulilasissa, ja häiritä auton järjestelmiä. Yhä suuremmassa osassa ja lähes kaikissa uusissa autoissa on kameroita tai sensoreita tuulilasiin kiinnitettynä, Schaffter muistuttaa.
Nopea korjaus voi tulla myös autoilijalle edullisemmaksi, sillä tuulilasin paikkaus onnistuu nopeasti odottaessa eikä vie kaskovakuutuksesta omavastuuta. Viivyttely voi puolestaan johtaa siihen, että kiveniskemä leviää, jolloin lasi täytyy paikkaamisen sijaan vaihtaa. Se taas maksaa omavastuun verran, ja toimenpide kestää voi kestää koko päivän.
Pienikin kiveniskemä kannattaa korjauttaa heti
Moni jättää pienemmät kiveniskemät huomioimatta, koska ajattelee vaurion olevan pieni. Rikkinäinen lasi on kuitenkin aina turvallisuusriski.
Korjauksen pitkittäminen tai suuret lämpötilaerot, esimerkiksi kuuman ilman puhaltaminen tuulilasille pakkassäässä, voi kasvattaa särön tai halkeaman kokoa. Pieni kiveniskemä on helpompi ja nopeampi korjauttaa, kun taas halkeama edellyttää lasinvaihtoa.
Uudempien autojen tuulilasit ovat paitsi tekniikkansa vuoksi kalliimpia vaihtaa, myös herkempiä rikkoutumaan, Fennian lasikorjaamokumppanin ja tuulilasien korjaamiseen ja vaihtamiseen erikoistuneen Carglass-ketjun kaupallinen johtaja Jussi Kovasiipi sanoo.
Hänen mukaansa monissa uusissa autoissa on tuulilasiin kiinnitettynä ainakin yksi kamera, joka linkittyy auton turvajärjestelmiin.
Tuulilasiin liitetyn teknologian, kameroiden ja muiden sähköisten silmien yleistyminen tarkoittaa myös sitä, että jatkossa yksikin kiveniskemä voi riittää lasin vaihtoon.
– Moderneissa autoissa tuulilasi on tärkeämmässä roolissa kuin koskaan. Se toimii yhä useammin näyttönä ja on nykyautoissa keskeinen laitealusta tekniikalle, kuten kameroille, jotka ohjaavat ajoa avustavien tunnistimien ja järjestelmien toimintaa.
– Lasin rikkoutuessa siihen liitetyt turvajärjestelmät eivät välttämättä toimi enää oikein. Kameroissa ja tunnistimissa pienikin heitto voi johtaa siihen, että auton järjestelmät saavat virheellistä tietoa. Seurauksena on turhia, vältettävissä olevia vahinkoja ja onnettomuuksia. Tuulilasihan on koko liikenteen tärkein näyttöruutu ja jatkossa sen merkitys vain kasvaa, Kovasiipi sanoo.
Schaffter muistuttaa, että lasinvaihto on syytä tehdä osaavalla ja vakuutusyhtiön suosittelemalla kumppanilla.
– Lasinvaihdon jälkeen tuulilasille tulee yleensä tehdä oikeaoppinen kuljettajaa avustavien eli ADAS-järjestelmien kalibrointi, jotta auton järjestelmät toimivat siten oikein.