Hallitus linjasi kehysriihessä, että Suomessa otetaan käyttöön ammattidiesel. Kokoomuksen kansanedustaja, valtiovarainvaliokunnan liikennejaoston puheenjohtaja Timo Heinonen pitää linjausta tärkeänä vaikeiden päätösten keskellä.
– Suomi on pitkien etäisyyksien maa ja ammattiautoilijoiden kustannukset ovat kasvaneet voimakkaasti viime vuosina. Tähän on tärkeää vastata, Heinonen sanoo tiedotteessa.
Ammattidieselillä tarkoitetaan energiaverodirektiivin sallimaa mahdollisuutta soveltaa tietyntyyppisiin kuorma- ja linja-autoihin tankattavaan dieselöljyyn alhaisempaa polttoaineverokantaa. Se on käytössä useissa EU-jäsenvaltioissa.
– Tämä on välttämätön keino estää päästökaupan mukanaan tuoma polttoaineen hinnan nousu raskaassa liikenteessä, sanoo Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n toimitusjohtaja Anssi Kujala SKAL:n tiedotteessa.
Kujalan mukaan on kuitenkin hyvä muistaa, että uudistus ei alenna kustannuksia, vaan estää niiden nousua.
Kehysriihessä tehdyn linjauksen mukaisesti raskaan liikenteen ammattidiesel otetaan käyttöön vuonna 2027, kun EU-direktiivin mukainen polttoaineiden jakelijoiden päästökauppa tulee voimaan.
– On todella tärkeää turvata suomalaisen logistiikka- ja kuljetusalan kilpailukyky ja kannattavuus samalla, kun teemme päästövähennystoimia, Timo Heinonen sanoo.
Hallitus päätti kehysriihessä myös vinjettimaksun käyttöönotosta raskaalle tavaraliikenteelle. Ulkomaalaiselle rekoille tulevien tiemaksujen myötä myös nämä saadaan kantamaan osansa tienkunnossapidon kustannuksista.
– Vinjettimaksun käyttöönotosta linjattiin jo hallitusohjelmassa. Nyt on tärkeää, että linjaus pannaan mahdollisimman nopeasti toimeksi.
– Tiestömme korjausvelka on kasvanut jo pitkään ja tänä vuonna pääsemme tätä osaltamme pienentämään. Tulevat vuodet ovat rahoituksen kannalta kuitenkin vielä vaikeita, Heinonen toteaa.