Sähköpotkulautoja Helsingissä 28. maaliskuuta 2024. LEHTIKUVA / VESA MOILANEN

Potkulaudoille pakollinen vakuutus, operaattori harkitsisi myös promillerajaa

Liikennevakuutus kattaa skuuttiturmien sairaanhoitokulut.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Sähköpotkulautoja vuokraavat yritykset velvoitetaan vakuuttamaan käyttäjän onnettomuuksien varalta. Lain on tarkoitus astua voimaan jo kesäkuussa.

Hallituksen esityksessä sähköpotkulaudat tulevat vakuutuksen piiriin niiden painosta riippumatta. Kyseessä on Suomen kansallinen ratkaisu, sillä EU-direktiivi edellyttää ainoastaan yli 25 kiloa painaville sähköpotkulaudoille vakuutusta.

– Sähköpotkulautailijan turvallisuuden ja oikeusturvan kannalta Suomessa tehtiin nyt todella tärkeä päätös, sillä nyt kaikki vuokralautojen käyttäjät ja operaattorit ovat samalla viivalla. Jatkossa onnettomuuden sattuessa yhteiskäyttöisellä sähköpotkulaudalla tapahtuneen onnettomuuden sairaanhoitokulut katetaan operaattorin ottamasta vakuutuksesta. Tämä vähentää yhteiskunnan kustannuksia, sanoo Voin yhteiskuntasuhteista vastaava Hannu Oskala tiedotteessa.

Oskala pitää hyvänä, että Suomessa mikroliikkumiselle luotiin oma vakuutusmalli, eikä kopioitu suoraan autoiluun liittyvää liikennevakuutusta.

– Sähköpotkulautailuun liittyvät onnettomuudet eroavat merkittävästi auto-onnettomuuksista, sillä hyvin pieni osa sähköpotkulaudoilla tapahtuvista onnettomuuksista on vakavia. Usein selvitään pienillä ruhjeilla. Ylipäätään onnettomuuksien määrä on lähtenyt laskuun, Oskala sanoo.

Sähköpotkulautailun liikennevakuutus korvaa sairaanhoitokulut sekä sähköpotkulaudan käyttäjälle ja myös mahdolliselle toiselle osapuolelle, esimerkiksi törmäystilanteessa mukana olevalle. Autovakuutuksesta poiketen vakuutus ei kata kuitenkaan sairauspoissaoloista tai kuntoutuksesta aiheutuvia kustannuksia.

Mikäli autoilija törmää sähköpotkulautailijaan, kulut korvataan auton liikennevakuutuksesta.

Oskalan mukaan lakimuutos tuo korotuksia skuuttien vuokrahintoihin, mutta maltillisesti, koska vakuutusmallia rajattiin.

Vakuutusmalli lisännee entisestään operaattorien intressiä vähentää onnettomuuksien määrää.

– Uuden lainsäädännön myötä meillä on entistäkin suurempi paine vähentää onnettomuuksien määrää. Meillä Voilla on tehtävän tueksi käytössä paljon kansainvälistä dataa ja toivommekin, että kaupungeissa annettaisiin meille nyt mahdollisuudet toteuttaa parhaiten toimivat keinot sen sijaan, että joka kaupungissa keksitään omaa säätelyä ilman sen suurempaa tutkimustietoa, Oskala kommentoi.

Tampereella sähköpotkulautaonnettomuuksia vähennetään yöaikaan viikonloppuisin voimassaolevalla pakollisella reaktiotestillä.

Oskala toivoo, että valtakunnallisella tasolla pohdittaisiin promillerajaa sähköpotkulautailuun.

– Helsingin yliopistollisen sairaalan, HUS:n mukaan vakavista kasvoalueen vammoista noin 90 prosenttia tapahtuu alkoholin vaikutuksen alaisena. Vaikka jatkossa näistä aiheutuvat sairaanhoidon kulut ovat poissa yhteiskunnan vastuulta, tulisi promillerajaa harkita kaikkien tienkäyttäjien turvallisuuden vuoksi, hän vetoaa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Opi sukeltamaan, ajattele kuin valkohai!

Suositut sukelluskurssit kokeneiden ammattilaisten johdolla. Verkkokaupassamme voit räätälöidä itsellesi sopivan paketin.
Tarjous

MUISTA LOGO!

Oy Sarin sukellus Ab
Roihupellon maauimala, Niinistö

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)