Venäjän laivaston ainoa lentotukialus Amiraali Kutznetsov on kärsinyt viime vuosina mittavista teknisistä ongelmista ja muista vastoinkäymisistä.
Kovan onnen alukselle on tehty korjauksia vuodesta 2017 lähtien. Sen tiloissa syttyi vuosien varrella useita tulipaloja, minkä lisäksi sitä ympäröinyt kuivatelakka upposi yllättäen mereen lokakuussa 2018. Maailman suurimpiin kuuluvan kuivatelakan uppoamista pidettiin tuolloin katastrofaalisena menetyksenä Venäjän laivastolle.
Viime vuoden keväällä kerrottiin, että Amiraali Kuznetsovilta puuttuu miehistö. Alus oli alun perin määrä palauttaa laivaston käyttöön jo tänä vuonna. Venäjän puolustusministeriö on ohjannut korjaustöihin vuosien varrella huomattavia summia.
National Interest -lehden mukaan lentotukialus ei ole toimintakunnossa mekaanisten ongelmien ja rakennusvirheiden seurauksena.
Aluksen haasteena on, että sen moottorit käyttävät heikkolaatuista mazut-polttoöljyä. Se rajaa operointiajan merellä vain 45 vuorokauteen. Suurin osa muista moderneista lentotukialuksista on varustettu ydinreaktoreilla. Ydinkäyttöiset tukialukset pystyvät kulkemaan ilman polttoainetäydennystä jopa vuosikymmenten ajan.
Venäjän laivasto luokittelee Amiraali Kuznetsovin ”raskaaksi lentokoneita kuljettavaksi risteilijäksi”. Se pystyy kuljettamaan helikopterien ohella 12 Su-27-hävittäjää ja 16 Jak-41-M-konetta.
Surullinen loppu kunniakkaalle alukselle. Kuznetsov sentään pudotti kaksi omaa konettaan, savutti puoli Eurooppaa, työllisti lukuisia hinaajia ja palokuntia sekä upotti oman kuivatelakkansa. Yksikään länsimainen sotalaiva ei ole kyennyt samaan. https://t.co/Sc6ZWnEpSP
— Pekka Toveri (@PToveri) May 28, 2024