Tampereen yliopiston tutkija Marko Juntunen sanoo, että kun tutkitaan turvapaikanhakijamiesten seksuaalirikollisuutta, on muistettava, että he tulevat väkivaltaisesta ympäristöstä.
– Kaikki seksuaalirikoksiin syyllistyneet ihmiset on asetettava vastuuseen teoistaan. On kuitenkin huomioitava, että väkivalta kaikissa muodoissaan on kontekstisidonnaista toimintaa. Irakilaismiesten taustalla on kolme vuosikymmentä väkivaltaa ja poikkeustilaa. Kaikki eivät selviä siitä oirehtimatta, Juntunen kirjoittaa.
Hänen mielestään eurooppalainen keskustelu seksuaalisesta häirinnästä sivuuttaa olennaisia tekijöitä.
– Julkinen keskustelu on taipuvainen tukeutumaan banaaleihin selitysmalleihin arabi- tai islamilaisesta kulttuurista ja sen tuottaman naisvihan muodoista. Pikemminkin kuin kulttuurista kyse on anti-kulttuurista; yhteiskunnan romahtamisesta, arjen ja traditioiden jatkuvuuden katkeamisesta ja yhteiskunnallisten tukirakenteiden murtumisesta turvapaikanhakijoiden kotimaissa.
Arabimaailmaan pitkään perehtynyt Juntunen sanoo, että vielä 1980-luvulla bagdadilaiset nuoret naiset pukeutuivat hameisiin ja housuihin eivätkä peittäneet hiuksiaan. Sodat ja taloussaarrot 1990- ja 2000-luvuilla kuitenkin militarisoivat yhteiskunnan nopeasti.
– Joka ikisellä Suomessa haastattelemallani irakilaismiehellä oli Irakin kodissaan aseita; miltei kaikilla jopa sarjatuliaseita ja he osaavat käyttää niitä, Juntunen sanoo.
Väkivallan lisääntymisestä seurasi naisten aseman heikkeneminen ja sukupuolimoraalin jyrkkä tiukentuminen. Naiset alkoivat pukeutua kaapuun. Kaikenlainen vapaamielisyys tuomittiin, mistä äärimmäinen esimerkki oli, että tomaatit ja kurkut eivät saaneet olla torilla vierekkäin, koska ne ovat kuin mies ja nainen.
– Olen viimeisten vuosien aikana tavannut Suomessa kymmeniä irakilaisnaisia jotka joutuivat uhkailun väkivallan ja raiskausten kohteiksi ainoastaan siitä syystä että he olivat liian ”liberaaleja”.
Kun Yhdysvallat hyökkäsi Irakiin vuonna 2003, yksi osa jälleenrakennusohjelmaa oli naisten aseman kohentaminen. Kävi kuitenkin päinvastoin: uskonnolliset konservatiivit saivat ohjelmasta aseen länttä vastaan.
Naisten lisäksi myös vähemmistöt on ajettu ahtaalle, Juntunen muistuttaa. Irakin shia-muslimien korkein auktoriteetti Ali al-Sistani julkisti vuonna 2005 fatwan eli uskonnollisen lausuman, joka salli homoseksuaalimiesten tappamisen. Fatwa kumottiin vuotta myöhemmin, mutta homomiehiä murhataan edelleen.
– Olen juuri tänään menossa tapaamaan Keski-Irakista syksyllä 2015 Turkuun saapunutta homomiestä, jonka ystävän miliisiryhmät murhasivat tiputtamalla betonilohkareen tämän päälle kesällä 2014, Juntunen sanoo.