Lyhyisiin videoihin erikoistunut sosiaalisen median palvelu Tiktok on noussut merkittävään rooliin vaalikampanjoinnissa.
Kuitenkin erityisesti nuoret äänestäjät kohtaavat palvelussa huomattavan paljon väärennettyä tai valheellista sisältöä, kertoo BBC.
Myös videoiden kommenttikentät ovat usein täynnä epäsiallista sisältöä.
Muiden sosiaalisen median palveluiden Tiktok suosittelee käyttäjälle sisältöä aiempien katselutottumusten mukaan. Palvelun tarkka toiminta on kuitenkin hämärän peitossa.
Britannian yleisradioyhtiö loi useita uusia käyttäjiä palveluun kokeillakseen, suositteleeko Tiktok erilaista sisältöä esimerkiksi käyttäjän iän ja asuinpaikan mukaan.
Suurin osa palvelun sisällöstä ei liity politiikkaan tai vaaleihin.
Vaaleihin liittyvä sisältöä oli kuitenkin usein harhaanjohtavaa tai satiiriksi merkittyä. Satiirista sisältöä ei aina kuitenkaan oltu merkitty kunnolla.
Lisäksi videoiden kommenttikenttien perustella merkittävä osa katsojista ei tunnistanut sisältä satiiriksi.
Osa videoista oli puhtaasti väärennettyjä ilman, että tekijä olisi ilmoittanut niitä satiiriksi. Videoissa esimerkiksi levitettiin väärää tietoa tai huhuja.
Tiktok kertoo pyrkivänsä poistamaan väärää tietoa alustalta. Britannian vaalien alla palvelu sanoo palkanneensa lisää ihmisiä tarkastamaan videoita, joiden on ilmoitettu sisältävän väärennettyä sisältöä.
BBC:n mukaan väärää tai väärennettyä tietoa levittävillä videoilla oli kuitenkin jopa yli 100 000 tykkäystä palvelussa.
Britanniassa Tiktokin merkitys uutiskanavana on kasvanut. Yksi kymmenestä teini-ikäisestä pitää sitä tärkeimpänä uutiskanavanaan.