S-ryhmän mukaan roseeviinit ovat edelleen suuressa suosiossa.
− Terasseilla kesän hittijuomana jatkaa tänäkin kesänä rosee Prosecco, sanoo juoma- ja viihderavintoloista vastaava johtaja Juha Lindholm SOK:n matkailu- ja ravitsemiskaupasta.
Lisäksi cocktailit ja maailmalla jo pitkään suosiossa olleet mocktailit eli alkoholilliset ja alkoholittomat juomasekoitukset ovat suosiossa nyt myös Suomessa. Valintoihin vaikuttaa muun muassa raikkauden tavoittelu. Suosiossa ovat muun muassa pirskahtelevat spritz-drinkit, joko matala-alkoholisina tai alkoholittomina. Juomakokonaisuus saatetaan kruunata marjoilla, hedelmillä tai yrteillä.
Samoin kylmät kahvit, jotka maistuvat erityisesti nuoremmille kuluttajille, ovat suosiossa kesälläkin. S -ryhmän ketjukahviloiden kolmanneksi myydyin erikoiskahvi on jäälatte.
Viime kesänä alkoholittomia mocktaileja myytiin S-ryhmän ravintoloissa jopa 20 prosenttia edelliskesää enemmän ja trendin nähdään yhä vahvistuvan tänä kesänä.
Juomavalintojen taustalla nähdään vaikuttavan yleisen suuntauksen: alkoholia juodaan koko ajan vähemmän ja se, mitä juodaan, on entistä laadukkaampaa. Myös terveellisyys- ja hyvinvointitrendit näkyvät valinnoissa.
– Hellitään omaa terveyttä, mutta halutaan kuitenkin nauttia elämästä ja herkutteluhetkistä, Lindholm arvioi.