Pohjoismaisen tutkimuksen mukaan Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa 12–65-vuotiaiden yleisin tapa löytää uutta musiikkia on edelleen radio, kertoo Teosto.
Alle 30-vuotiaiden suurin uuden musiikin media on kuitenkin TikTok. 22 prosenttia 18–29-vuotiaista kertoo löytävänsä uuden musiikin useimmiten TikTokista.
12–65-vuotiaiden keskuudessa radion merkitys uuden musiikin löytämisessä on laskenut Pohjoismaissa yhdeksässä vuodessa 39 prosentista 23 prosenttiin.
Seuraavaksi suosituimmat kanavat uuden musiikin löytämiseen ovat YouTube (13 prosenttia), suoratoistopalveluiden omat soittolistat tai suositukset (13 prosenttia), TikTok (9 prosenttia) sekä ystävien suositukset (7 prosenttia).
Teosto kertoo asiasta tiedotteessa.
Erot nuorten ja vanhempien ikäluokkien TikTokin käytössä näkyvät jo ikäryhmän 30–39 kohdalla: ainoastaan joka kymmenes kolmekymppisistä kertoo löytäneensä uutta musiikkia TikTokista.
50–65-vuotiaista 35 prosenttia pitää radiota tärkeimpänä keinona löytää uutta musiikkia.
Ystävien suositukset ovat erityisen tärkeitä 12–17-vuotiaille suomalaisnuorille. Lähes neljäsosa kertoo löytävänsä uutta musiikkia ystävien suosituksesta. Muissa pohjoismassa osuus on pienempi.
Pohjoismaalaiset kuuntelevat musiikkia suoratoistopalveluista mieluiten omien soittolistojensa kautta. Suomalaisista 48 prosenttia kuuntelee musiikkia ensisijaisesti itse luomiltaan soittolistoilta, ja 47 prosenttia suosii itse löytämiään kappaleita ja albumeita.
Joka viides suomalainen suosii ensisijaisesti striimauspalveluiden omia suosituslistoja, ja ainoastaan 8 prosenttia striimauspalveluiden suosittelemia tai mainostamia albumeja, EP-levyjä tai kappaleita.
Seitsemän kymmenestä suomalaisesta myös kertoo, että striimauspalveluista on helppoa löytää kotimaista musiikkia.