Linja-autonkuljettajilta kysyttiin, tervehtivätkö matkustajat ja onko tällä kuljettajalle merkitystä. AKT ry:n tekemään kyselyyn vastasi yli 900 kuljettajaa ja lähes kaikki kertoivat, että matkustajat moikkaavat heitä useimmiten – ja että tällä on myös merkitystä kuljettajalle.
Noin kaksi kolmasosaa matkustajista tervehtii aina tai useimmiten. Toisinaankin tervehtii noin kolmasosa. Vain nelisenkymmentä kuljettajaa kertoi, ettei matkustaja tervehdi heitä koskaan.
– En tervehdi kahvikeitintä mutta keittäjää kyllä, kyselyvastauksia siteerataan tiedotteessa.
Tervehtiminen on useimmille kuljettajille tärkeää, koska se merkitsee, että asiakas huomioi heidät.
– Tuntuu mukavalta, kun kohdataan ihmisenä. Mukavaa, kun huomataan, etten ole kone.
Tervehtiminen koetaan myös osaksi hyviä käytöstapoja. On kohteliasta moikata, kun ollaan ihmisten kanssa tekemisissä. Tervehtiminen piristää ja auttaa jopa jaksamaan.
Aivan kaikki eivät näin kuitenkaan koe. Esimerkiksi ruuhkaisella pääkaupunkiseudulla ymmärretään, että aina ei voi tervehtiä jokaista, kun matkustetaan lyhyitä matkoja ja matkustajia tulee ja menee myös keskiovista.
Joku voi olla myös omissa ajatuksissaan tai vaikkapa yksikertaisesti ujo.
– Mykät teinitkin ovat oppineet kiittämään kyydistä, kun kiitän itse ensin ja sanon heipat, eräs kuski kertoo.