Alkon kesäkuun vertailukelpoinen litramyynti laski 8 prosenttia viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna, Alko tiedotti keskiviikkona.
– Meillä oli kesäkuussa myyntipäiviä yksi perjantai vähemmän viime vuoteen verrattuna. Tällä oli kesäkuun myyntiin iso merkitys, perjantai kun on meillä se viikon vilkkain myyntipäivä, sanoo asiakaskokemuksesta vastaava johtaja Tuula Sillanmäki tiedotteessa.
Viinien myyntilitrat laskivat noin 15 prosenttia, panimotuotteiden (juomasekoitukset, oluet ja siiderit) 9 prosenttia, väkevien 16 prosenttia ja alkoholittomien 8 prosenttia. Punaviinien myynti laski noin 16 prosenttia, valkoviinien 13 prosenttia, roseeviinien 11 prosenttia ja kuohuviinien 18 prosenttia. Näissä luvuissa ei ole huomioitu myyntipäiväkorjausta.
Tammi-kesäkuun myynti laski 5,5 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan vuosipuoliskoon.
Kesäkuussa voimaan tullut uusi alkoholilaki vaikutti Sillanmäen mukaan Alkon kesäkuun myyntiin odotetusti.
– Ruokakauppoja on 12 kertaa enemmän kuin meidän myymälöitämme, ja aukioloajat ovat 20 prosenttia laajemmat. On selvää, että tämä heijastuu myös meidän myyntiimme ja asiakkaat kokeilevat myös ruokakauppojen valikoimaa. Muutos näkyi litramyyntivolyymeissa erityisesti kesäkuun toisella viikolla, jonka jälkeen meidän myynnin lasku hieman tasoittui.
Sillanmäen mukaan vielä on liian aikaista vetää pidemmälle meneviä johtopäätöksiä lainmuutoksen vaikutuksista.
Kaikkiaan kesäloma-aika on vilkasta myyntisesonkia Alkolle. Lomakausi näkyy kesäpaikkakuntien Alkojen myymälöissä – niin asiakasmäärien kuin myyntilitrojen kasvuna.
Valkoviinien, kuohuviinien ja alkoholittomien kysyntä kasvaa valtakunnallisesti noin 30 prosenttia, longdrinkien lähes 50 prosenttia ja siidereiden lähes 40 prosenttia. Roseeviinien myynti kasvaa kesällä yli 150 prosenttia. Myös kiinnostus vaihtoehtoisiin pakkausmateriaaleihin kasvaa kesällä. Hanapakkauksista, kartonkitölkeistä ja muovipulloista myydään kesällä lähes 30 prosenttia koko vuoden myynnistä.